כמה עולה לערוך צוואה?

תוכן עניינים

אנחנו צריכים לקבל הרבה החלטות חשובות במהלך החיים, אך אחת החשובות שבהן – היא דווקא ההחלטה שמשפיעה, איך לא – על המוות. צוואה היא כלי משפטי ייעודי, המשמש להסדרת הרכוש של מנוח לאחר יום מותו. באופן זה, הצוואה אמורה באופן תיאורטי למנוע מחלוקות בין היורשים. חלק מהאנשים מעדיפים לערוך את הצוואה בכוחות עצמם, אך מאחר שיש לה משמעות משפטית נרחבת מומלץ לעשות זאת בעזרת עורך דין. השאלה שנשאלת היא: כמה עולה לערוך את הצוואה?

התשובה היא אינה חד משמעית ומושפעת ממספר גורמים, נפרט עליהם במאמר הבא.

 

פרמטרים שמשפיעים על מחיר עריכת צוואה

את הפרמטרים ניתן לחלק ל-4 תחומים מרכזיים:

 

הראשון: מורכבות הצוואה

צוואה פשוטה וסטנדרטית, תעלה הרבה פחות מצוואה מורכבת וייחודית. ככל שהצוואה כוללת בתוכה הוראות מסובכות יותר, חלוקה לא שווה של נכסים, הנחיות ספציפיות לגבי ייעוד הנכסים וכן הלאה – כך עולה תעריף עריכת הצוואה. הסיבה לכך היא שעורך הדין אשר עורך את הצוואה נדרש להשקיע זמן רב יותר בעריכתה, ולכן המחיר שהוא יגבה יהיה גבוה יותר. צוואות מורכבות יכולות להגיע לעלויות של אלפי שקלים. 

 

השני: מוניטין של עורך הדין

עורכי דין בכירים ותיקים, גובים מחיר גבוה יותר מעורכי דין צעירים או פחות מנוסים. גם עורכי דין המתמחים בתחום הצוואות ספציפית בדרך כלל גובים סכומים גבוהים יותר. ככל שהמוניטין והניסיון של עורך הדין גדולים יותר, כך גדל הסיכוי שהוא יגבה שכר טרחה גבוה יותר.

השלישי: כמות נכסים ויורשים

ככל שקיימים יותר נכסים אותם יש לחלק בצוואה כך התהליך מסובך יותר וארוך זמן רב יותר. נוסף על כך, גם כמות היורשים משפיעה על העלות – ככל שיש יותר יורשים ביניהם צריך לחלק את הרכוש, כך הצוואה הופכת מורכבת יותר. לכן עלות העריכה של צוואה עם הרבה נכסים ויורשים תהיה גבוהה יותר. 

 

הרביעי: סוג הצוואה והשפעתו על העלות

במדינת ישראל ישנם מספר סוגים של צוואות, כאשר לכל סוג יש מאפיינים ודרישות משפטיות שונות, דבר אשר משפיע גם על עלות העריכה שלהן. הצוואה הפשוטה והנפוצה ביותר היא צוואה בכתב יד. 

מהי צוואה בכתב יד? אנחנו למעשה מדברים על צוואה הנכתבת כולה בכתב ידו של המצווה, ונחתמת על ידו בנוכחות עדים. צוואה זו פשוטה יחסית לעריכה מבחינה משפטית, ולכן בדרך כלל העלות שלה היא זולה יותר.

צוואה הנערכת בבית רשות משפטית דורשת הליך משפטי מוסדר ומעורבות של שופט, רשם ירושה, רשם בית משפט אזרחי או נוטריון, מה שגורם לעלייה בעלות העריכה. 

צוואה בעל פה מותרת רק תחת נסיבות ספציפיות ודורשת הליך מיוחד של אישור בית משפט, לכן היא נחשבת ליקרה. ככל שהצוואה דורשת הליכים מורכבים ומעורבות של גורמים משפטיים רשמיים, כך עולה מחיר העריכה שלה. 

 

האם ניתן לערוך צוואה באופן עצמאי ללא עלות?

על פי חוק הירושה (תשכ"ה, 1965), ניתן לערוך צוואה באופן עצמאי ללא סיוע של עורך דין. הדרך הנפוצה ביותר לכך היא צוואה בכתב יד – המצווה כותב בעצמו את הצוואה, חותם עליה בנוכחות עדים ושומר את המסמך. צוואה זו תקפה מבחינה חוקית כל עוד היא עומדת בכללים הבאים: נכתבה כולה בכתב ידו של המצווה, כוללת תאריך, חתומה על ידי המצווה בפני שני עדים והעדים אינם קרובי משפחה או מוטבים מהצוואה. אף על פי שזה אפשרי מבחינה חוקית, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין צוואות וירושות בתהליך עריכת הצוואה, את הסיבות לכך נציג בפסקה הבאה. 

 

חשיבות עורך הדין בעריכת צוואה

על אף שקיימת האפשרות לערוך צוואה באופן עצמאי, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מקצועי בתהליך. עורך הדין יבטיח כי הצוואה תעמוד בכל הדרישות החוקיות ותהיה בעלת תוקף משפטי מלא. צוואה שאינה עומדת בקריטריונים אשר קבועים בחוק עלולה להיפסל וכתוצאה מכך כל רצונות המצווה לא ימומשו. עורך דין מנוסה ידע לנסח את הצוואה באופן ברור וחד משמעי כך שלא יהיו פרשנויות שונות.

יתר על כן, עורך דין יכול להתאים את הצוואה לנסיבות ולצרכים האישיים של המצווה. ישנן דרכים רבות לנסח צוואה, עורך דין ידע לבחור את הניסוח הטוב ביותר עבור כל מצב. הוא גם יוכל להתריע מראש על בעיות או קשיים פוטנציאליים שעלולים לצוץ מהצוואה ולמנוע אותם. הניסיון של עורך הדין בעריכת צוואות יאפשר לו לחסוך למצווה טעויות יקרות ולוודא שכל הוראות הצוואה אכן יבוצעו.

לסיכום, על אף שיש עלויות מסוימות, הסיכוי לצוואה תקפה ומוצלחת גדל משמעותית כאשר עורך דין מתלווה לתהליך. פעולה זו יכולה למנוע בעיות רבות בעתיד ולהבטיח שרצון המצווה ימומש.

 

כיצד ניתן להוזיל מחיר עריכת צוואה?

כעת נציג בפניכם מספר טיפים שיכולים לעזור לכם להוזיל את המחיר אותו תשלמו על עריכת צוואה:

  • השוואת מחירים בין עורכי דין – קיימים הבדלים משמעותיים במחיר אותו גובים עורכי דין שונים עבור עריכת צוואה. עורכי דין מסוימים גובים מאות שקלים בודדים, בעוד אחרים יכולים לגבות אלפי שקלים עבור אותה עבודה. על כן, מומלץ לפנות למספר עורכי דין ולקבל הצעות מחיר מפורטות לפני שמחליטים במי לבחור לצורך עריכת הצוואה. השוואה בין מספר הצעות תאפשר לכם לבחור את המחיר הטוב ביותר עבור הצרכים הספציפיים שלכם.
  • תכנון מוקדם של הצוואה – כשמתכננים מראש מה יהיו תוכן והוראות הצוואה, אפשר להגביל את הסיכוי לשינויים ועדכונים בהמשך עליהם ככל הנראה תחויבו בתשלום נוסף. מומלץ לרשום את כל מרכיבי הצוואה הרצויים מראש ולוודא שהיא מכסה את כל הנושאים הרלוונטיים. כך היא תהיה פשוטה וזולה יותר לעריכה.
  • צמצום מספר היורשים –  ככל שיש יותר יורשים כך הצוואה נהיית מורכבת ויקרה יותר לעריכה. אם יש אפשרות, מומלץ לצמצם את מספר היורשים על ידי איחוד נכסים תחת יורשים ספציפיים.

 

נקודות חשובות לפני בחירת עורך דין עריכת צוואה

להלן מספר נקודות אליהן מומלץ להתייחס טרם אתם בוחרים עורך דין עריכת צוואה:

  • ניסיון בתחום הצוואות – חשוב לבדוק שעורך הדין הינו בעל ניסיון רב בעריכת צוואות וטיפול בעיזבונות. צוואות הן מסמכים מורכבים ורגישים, ועורך דין מנוסה ידע כיצד לנסח אותן בצורה נכונה ולהימנע מטעויות. מומלץ לברר כמה שנות ניסיון יש לעו"ד בתחום הספציפי של עריכת צוואות .
  • המלצות וחוות דעת של לקוחות קודמים – כדאי לקרוא המלצות ולדבר עם לקוחות קודמים של עורך הדין כדי לוודא שהם אכן מרוצים מעבודתו. ניסיון אישי של אנשים שעבדו עם עורך הדין מהווה מדד טוב לאיכות ומקצועיות. ניתן לבקש המלצות ולקרוא חוות דעת מקוונות.
  • שקיפות ובהירות בנושא התשלום – חשוב לוודא מראש בצורה ברורה כמה יעלה שכר הטרחה של עריכת הצוואה ומה כלול במחיר. עורך דין אמין יציג את מדיניות התשלומים באופן שקוף וללא עלויות נוספות מפתיעות.

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: