מה אומר חוק הירושה – ואיך זה רלוונטי לכם?

תוכן עניינים

בשנת 1965 נחקק חוק הירושה (תשכ"ה, 1965), הקובע את כלל הכללים וההסדרים המשפטיים הנוגעים לירושת נכסים ורכוש של אדם שנפטר. החוק, מסדיר עניינים הקשורים לזכאות לירושת הנכסים שהשאיר אחריו הנפטר, הגדרות כגון מהו החלק של כל אחד מן היורשים השונים בירושה, מה קורה כאשר אין צוואה או כאשר הצוואה פגומה, והיבטים נוספים של הליכי ההעברה של רכוש ונכסים מאדם שהלך לעולמו ליורשיו, מהפן המשפטי.
הוא נחקק בכנסת באותה עת, ומאז עבר מספר תיקונים ושינויים במטרה לעדכנו ולהתאימו למציאות המשפטית המשתנה עד לכתיבת שורות אלה – 2023. כיום, מהווה הוא את הבסיס החוקי להסדרת תהליך הירושה בישראל, ומשפיע על כלל האוכלוסייה בעת העברת רכוש בין דורות.

מהי ירושה?

ירושה בבסיסה, היא העברת נכסים – פשוטו כמשמעו. בפירוט יותר, זכויות וחובות של אדם שנפטר ליורשיו החוקיים. כאשר אדם נפטר, כל רכושו, כספו, נדל"ן שבבעלותו, חשבונות בנק, מניות, חפצי ערך וכל נכס אחר עוברים בירושה למי שהמנוח החליט להוריש לו על פי צוואתו. אם המנוח לא השאיר צוואה, הרכוש עובר ליורשים על פי חוק, בדרך כלל לבן זוגו וילדיו או קרובי משפחה אחרים. במסגרת הירושה, עוברים גם החובות וההתחייבויות הכספיות של המנוח ליורשים, כגון הלוואות, שעבודים, חובות מס ועוד.
כאשר אין צוואה, נקבע כי הליך הירושה יבוצע על פי הכללים והחוקים של חוק הירושה, אשר קובע מי זכאי לרשת וכיצד מתבצעת חלוקת הרכוש כאשר צוואה אינה קיימת. ירושה היא תהליך משפטי וכלכלי מורכב המלווה בהיבטים רגשיים רבים.

 

 

ירושה על פי דין – מי יורש כאשר אין צוואה?

כאשר אדם נפטר ולא השאיר צוואה, היורשים שלו יהיו לפי הכללים שנקבעו בחוק. ההיררכיה של היורשים בחוק הירושה הינה ברורה, ויש סדר עדיפויות מוכן מראש לחלוקה בין היורשים של הנפטר:

  1. בראש ובראשונה, בן או בת הזוג של המנוח זכאים למחצית מנכסי העיזבון. אם נותרו נכסים לאחר מכן, הם עוברים לילדיו של הנפטר, שחולקים אותם ביניהם באופן שווה. אם הנפטר לא הותיר אחריו ילדים, יורשים הוריו של הנפטר, או אחיו ואחיותיו אם הוריו כבר אינם בחיים.
  2. בהעדר בני משפחה קרובים יותר, עשויים לרשת גם בני דודים או בני דודות של הנפטר, כאשר הם מתחלקים ברכוש בהתאם לענפי המשפחה שאליהם הם משתייכים. גם בן או בת זוג של הנפטר שלא נישאו כדין זכאים לחלק בירושה אם התגוררו יחד כיחידה משפחתית.
  3. סדר עדיפויות זה נועד להבטיח שהרכוש יעבור לקרובי המשפחה הכי קרובים, תוך מתן עדיפות לבן/בת הזוג ולצאצאים הישירים של המנוח. ירושה על פי דין יוצרת ודאות משפטית ומנגנון הוגן לחלוקת נכסים בין האחים בהעדר הנחיות אחרות בצוואה.

חלוקה זו נקראת ירושה על פי דין, והיא נחשבת לסוגיה משפטית די נפוצה בתחום הצוואות/ירושות.

 

צו ירושה – האישור החוקי לזכאות היורשים

צו זה, למעשה מהווה את האישור הרשמי והחוקי הניתן על ידי בית משפט או רשם לענייני ירושה. האישור מאמת את זכאותם החוקית של היורשים לרשת את נכסי המנוח ורכושו. צו ירושה מהווה מעין "תעודת זהות" ליורשים, המעידה על קשר המשפחה שלהם לנפטר ומקנה להם את הזכות החוקית לפעול בענייני העיזבון.

הצו כולל פרטים כגון שמות היורשים, תאריך הפטירה של בעל הירושה, קרבת המשפחה לנפטר וחלקם היחסי בירושה. צו הירושה מאפשר ליורשים להוכיח את זכאותם בפני גופים שונים כגון בנקים, חברות ביטוח, רשויות מס וכדומה. עם צו הירושה ביד, היורשים יכולים לפעול למימוש זכויותיהם ולקבל חזקה על נכסי העיזבון.

צו הירושה ניתן על סמך צוואה שהשאיר המנוח, או על פי חוק אם לא הייתה צוואה. לעיתים נדרש אישור נוסף של בית המשפט אם יש מחלוקת בין היורשים בנוגע לתוקפה של צוואה. צו ירושה הוא מסמך בעל חשיבות מכרעת בתהליך הירושה, המעגן את זכויותיהם של היורשים על פי דין.

 

הגשת בקשה לצו ירושה

אם אתם מעוניינים להגיש בקשה לצו ירושה, כדאי שתדעו שהליך הגשת הבקשה מורכב ממספר שלבים עיקריים:

  • איסוף מסמכים רלוונטיים – על מנת להוכיח את קשר המשפחה לנפטר, יש לאסוף מספר מסמכים חשובים: תעודת פטירה, תעודת נישואין של הורי היורשים, תעודות לידה של היורשים, אישור על מצב משפחתי לרווקים. כמו כן יש לאסוף מסמכים על נכסי העיזבון כגון: נסחי טאבו, אישורי בעלות על מניות ופיקדונות ועוד.
  • הגשת הבקשה – את הבקשה לצו ירושה יש להגיש לרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים, בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים. ניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי או בעזרת עורך דין צוואות וירושות. יש למלא טפסים על פרטי המנוח והמבקשים ולשלם אגרה.
  • בדיקת הבקשה – הרשם בודק היטב את הבקשה, את תוקף המסמכים ואת זכות היורשים לרשת על פי החוק או הצוואה. הוא גם בודק שלא הוגשו בקשות נוספות סותרות.
  • מתן צו הירושה – אם הבקשה עומדת בכל הקריטריונים, הרשם ייתן את צו הירושה הרשמי, הכולל את פרטי העיזבון, היורשים וחלקם בירושה.

צו הירושה מאפשר ליורשים החוקיים לממש את זכויותיהם בעיזבון. חשוב שתקפידו על הליך הגשה מסודר הנעשה בהתאם לחוק, כדי לקבל את האסמכתא הרשמית לזכאותכם.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: