מתי ניתן לבצע אכיפת חוזה?

תוכן עניינים

ברוב המוחלט של המקרים, בעת שבה שני צדדים מעוניינים לערוך עסקה אחד עם השני, הם עורכים חוזה התקשרות שתפקידו להסדיר את הרצונות של כל אחד מהם וחותמים עליו. כאשר אחד מהצדדים עובר על הסכם זה, הרי שהתוצאה היא הפרת חוזה – אכיפת חוזה, היא אחד מהסעדים שעומדים לרשותו של הצד שהופר לו הסעיף. על כך, נרחיב מיד.

כיום חוזים מהווים את אחד האמצעים המשפטיים השכיחים ביותר והם נחשבים למסמך משפטי בעל תוקף מחייב. לא מומלץ לחתום על חוזה ללא כל מחשבה מוקדמת ובקלות דעת, כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע מומחה בתחום טרם עושים זאת. 

אם אתם מעוניינים שהחוזה שאתם עורכים יהיה מנוסח בצורה מקצועית, יכיל בתוכו את כל הפרטים הרלוונטיים לעסקה ויעניק לכל הצדדים את ההגנה המשפטית שמגיעה להם, אנו ממליצים לכם להסתייע בשירותים של עורך דין שמומחה בנושא החוזים ומחזיק שנות ניסיון רבות מאחוריו.

חוזה – הגדרה

כשאנו מדברים על חוזים, אנחנו למעשה מדברים על הסכמים אותם יש אפשרות לאכוף בצורה משפטית והם חלים על שני צדדים ובמקרים שונים אף יותר. רוב החוזים בעלי תוקף משפטי מחייב הינם חוזים בכתב, אולם קיימים גם חוזים שנערכו בעל פה ויש אפשרות לאכוף אותן בצורה משפטית.

שימו לב: למרות הטעות הנפוצה, אין חובה שחוזה ייכתב בכתב (אף על פי שבמקרה של הפרה, החתימה על החוזה משמשת כראיה לגמירות דעת, ובכך ניתן להוכיח את ההפרה בקלות). חוזה מוגדר בתור חוזה חוקי רק כאשר הוא נחתם מרצון על ידי כל הצדדים שלוקחים בו חלק וללא כל כפייה. כאשר אחד מהצדדים בחוזה מפר את אחד התנאים אשר כתובים בו זה נחשב להפרה של החוזה. 

 

סוגים של הפרות חוזה

על פי החוק בישראל קיימים שני סוגים שונים של הפרות חוזה, כעת נציג בפניכם את כל אחד מהסוגים הללו:

  • הפרה רגילה של חוזה – הפרה רגילה של חוזה באה לידי ביטוי במקרים בהם אחד מהצדדים בחוזה מבצע מעשה או מחדל אשר נוגד את אחד מהסעיפים שנמצאים בחוזה. 
  • הפרה יסודית של חוזה – הפרת חוזה יסודית יכולה להתבצע בכל אחת מהדרכים הבאות: אם מדובר במקרה שבו ניתן להניח כי אם אדם בעל שיקול דעת סביר היה יודע מראש על אותה הפרה של חוזה הוא לא היה מסכים לחוזה. 

הפרה יסודית של חוזה באה לידי ביטוי גם במקרים בהם כלל הצדדים בחוזה הסכימו מראש כחלק מן החוזה כי אותה הפרה שבוצעה נחשבת להפרה יסודית של החוזה. 

 

סעדים בגין הפרת חוזה

על פי החוק בישראל כל מי שנפגע כתוצאה מהפרת חוזה יכול לבחור באחד מהסעדים הבאים: סעד אכיפת חוזה או שמא סעד ביטול חוזה. לא ניתן לתבוע את הסעדים הללו יחד מאחר והם נוגדים זה את זה. 

כמו כן, כל מי שנפגע בעקבות הפרת חוזה רשאי לתבוע גם פיצויים, לא משנה אם בחר בעד אכיפת חוזה או סעד ביטול חוזה. 

 

סעד אכיפת חוזה

ניתן לבצע אכיפת חוזה בכל מקרה בו מתקיימת הפרה של חוזה וכל עוד לא מתקיים אחד מהחריגים הבאים:

  • לא ניתן לאכוף את החוזה המדובר. 
  • אכיפה של החוזה תוביל לכפייה לקבל או שמא לעשות שירות אישי או עבודה אישית. 
  • אם בית המשפט ירצה להבטיח את קיום החוזה יהיה עליו להשקיע כמויות גדולות של משאבים וכתוצאה מכך אכיפה של החוזה אינה משתלמת. 
  • חריג נוסף שיכול למנוע אכיפה של חוזה במקרים של הפרת חוזה הוא: מצבים בהם אכיפה של החוזה עשויה להוביל לתוצאה פחות צודקת מביטול של החוזה. החוק בישראל אינו קובע הוראות וחוקים ברורים על פיהם אפשר להחליט האם אכיפת חוזה היא צודקת או לא בנסיבותיו של העניין, אי לכך ההחלטה מתקבלת על פי נסיבותיו הספציפיות של כל אחד מן המקרים. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: