עילות לסגירת תיקים בהוצאה לפועל – סגירת תיק בהוצאה לפועל

תוכן עניינים

נכון להיום לא נדיר לראות כי הוצאה לפועל במדינת ישראל נמצאים תחת עומס רב של תיקי הוצאה לפועל. בחלק גדול מן המקרים מדובר על תיקים שנפתחו לפני זמן רב מאוד ופעולות הגבייה שנעשו על מנת לגבות את החוב הקיים בתיק התמעטו בחלוף הזמן ובסופו של דבר הפסיקו לחלוטין. במקרים מן הסוג הזה, רשות ההוצאה לפועל פונה אל הזוכה בתיק ומבקשת ממנו לסגור את התיק, ישנם מקרים נוספים בהם תיקי הוצאה לפועל נסגרים בהתאם לבקשתו של הזוכה בתיק, כמו כן קיימים מקרים שבהם החייב טוען כי פרע את חובותיו, לאחר בדיקה מעמיקה של דברי החייב, אם הוא נמצא דובר אמת התיק נסגר. 

במאמר זה נסקור את העילות השונות בגינן ניתן לסגור תיקים בהוצאה לפועל. 

 

קישורים נוספים שאולי יעניינו אותך:

 

עילות לסגירת תיקים בהוצאה לפועל | מהם הליכי הוצאה לפועל?

במדינת ישראל קיימים אנשים רבים אשר מחזיקים בפסק דין או שמא במסמך כספי מסוים המוכיח כי אדם אחר חייב להם כסף, בחלק גדול מן המקרים אותם אנשים נתקלים בקשיים רבים ומשמעותיים לגבות את הכסף שמגיע להם מהאדם החייב. במקרים מסוימים החייב אינו מוכן להיפגש עם האדם שהוא חייב לו כסף, כאשר האדם החייב מבצע פעולות שונות על מנת להימנע מפגישה עם בעל החוב, ונוסף על כך בלא מעט מקרים האדם החייב טוען כי הסכום הכספי שנדרש ממנו הוא שקרי והסכום המקורי הרבה יותר נמוך ובשל כך הוא לא מוכן לשלם את החוב, במקרים אחרים "זוכים" טוענים טענות שקריות בנוגע לחובות כספיים הקיימים כלפיהם.  

 

 

לעיתים קרובות האפשרות היחידה שנשארת פתוחה בפני בעל החוב היא לפנות אל רשות ההוצאה לפועל על מנת שיעזרו לו לקבל את הכסף שמגיע לו. 

 

כאשר בעל החוב מחליט לפנות אל רשות ההוצאה לפועל הוא למעשה מגיש בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל נגד האדם שחייב לו כסף, במקרים שבהם הבקשה מתקבלת והתיק נפתח, החוב עובר לאחריות של רשות ההוצאה לפועל ויש לה את האפשרות לפעול בדרכים שונות נגד האדם החייב כדי להוביל למצב בו הוא משלם את חובותיו. חשוב מאוד לפנות לעורך דין בעל התמחות בתחום על מנת להבטיח כי אתם תפעלו בצורה הנכונה ביותר ולא תגרמו לעצמכם נזק בתיק. 

 

לא משנה מה הצד שלכם בתיק הוצאה לפועל, ההתנהלות שלכם בתיק היא מורכבת ולא פשוטה, לכן יש להתייחס ברצינות ותשומת לב מלאה לתיק. 

 

קרו מקרים רבים בהם זוכים בתיקי הוצאה לפועל פעלו בצורה לא מקצועית ולא תקינה בתיק, כתוצאה מכך הם איבדו את הזכויות שלהם לגבות את החוב מהאדם שחייב להם. 

נוסף על כך קרו מקרים רבים בהם חייבים בהוצאה לפועל התנהלו בצורה לא מקצועית ולא תקינה בתיק, כתוצאה מכך הוטלו עליהם מגבלות שונות הפוגעות בשגרת החיים שלהם לרבות: מגבלות על חשבון הבנק, עיקולים של רכוש פרטי, צו איסור יציאה מהארץ ואפילו מאסר בפועל בגין החוב. 

 

מהן העילות לסגירת תיקים בהוצאה לפועל?

אנשים רבים בטוחים כי אין אפשרות לבטל חובות ברשות ההוצאה לפועל וכי הם מלווים את האדם החייב עד שהוא פורע אותם או שמא עד שהוא הולך לעולמו. מדובר בצורת חשיבה שאינה נכונה כלל וכלל, אם נערוך מחקר מקיף יותר נוכל לגלות כי ישנן עילות שונות אשר בגינן ניתן לסגור תיקים ברשות ההוצאה לפועל באופן מלא או שמא למחוק חלק מהחוב הקיים בתיק. ריכזנו עבורכם מידע הנוגע לעילות לסגירת תיקים בהוצאה לפועל. 

 

  • חדלות פירעון – בחלק גדול מן המקרים חייבים ברשות ההוצאה לפועל אינם מצליחים לשלם את החוב הכספי שקיים נגד ולעמוד ביתר החובות הקיימים כלפיהם, כאשר החייבים מגיעים למצב שהם אינם מצליחים לעמוד בתשלומים, יש להם את האפשרות לפנות להליכי חדלות פירעון (יכולים להיקרא גם "הליכי פשיטת רגל"). במקרים מהסוג הזה האדם החייב מקבל פטור מנושיו או שמא זוכה לקבל הסדר תשלומים ספציפי שבעזרתו הוא יוכל לפרוע את מלוא החוב או חלק ממנו. הליכי חדלות פירעון אינם מתאימים לכל אדם, אם אתם חייבים בהוצאה לפועל אנו ממליצים לכם לעבור את ההליך בליווי עורך דין בעל התמחות בהליכי הוצאה לפועל שיעזור לכם למצוא את הסיבה הטובה ביותר לביטול התיק שלכם ומחיקת החובות. 
  • חוסר עניין ופעילות בתיק – לעיתים קרובות תיקי הוצאה לפועל מתבטלים בשל חוסר פעילות ועניין בתיק. במקרים מסוימים הזוכים בתיק אינם מבצעים פעולות על מנת לקבל את כספם חזרה וכן התיק שלהם נסגר. 
  • פריעת החוב – האדם החייב פרע את החוב במלואו וכתוצאה מכך התיק נסגר. 
  • הגעה לפשרה – הצד הזוכה והצד החייב מצליחים להגיע לפשרה מסוימת שמוכרת על ידי בית המשפט ומקבלת תוקף של פסק דין. 
  • פסק דין מבטל – ישנם מקרים מסוימים בהם מתקבל פסק דין מאוחר יותר מפסק הדין המקורי, אותו פסק דין חדש מבטל את פסק הדין המקורי שבגינו נפתח תיק הוצאה לפועל כנגד חייב. 

 

הפסקת הליכים בהוצאה לפועל

כאשר אנו מדברים על הפסקת הליכים כנגד חייב שנפתח נגדו תיק ברשות ההוצאה לפועל, במקרה שבו יש עילות לסגירת תיקים – קיימות שתי דרכים מרכזיות לסגירת התיק:

  • ביעור התיק – לראש ההוצאה לפועל יש את האפשרות להחליט על ביעור של תיק הקיים במערכת אם הוא עונה על התנאים הבאים: עברו שנתיים שלמות ממועד גניזת התיק והצד הזוכה בתיק לא הביע עניין בביצוע פעולות נוספות בתיק, מוציא לפועל מטעם הרשות שלח לצד הזוכה בתיק הודעה שבה הוא מתריע לו כי קיימת כוונה לבער את התיק והצד הזוכה לא הגיב להודעה זו או לפחות לא הגיש בקשה להימנע ממצב כזה תוך תקופת זמן של חודש ימים. 
  • גניזת תיק – לראש ההוצאה לפועל יש את האפשרות להחליט על גניזה של תיק הוצאה לפועל אם הוא עונה על התנאים הבאים: עברו שנתיים שלמות מהפעם האחרונה בה בוצעה פעולה מסוימת בתיק, מוציא לפועל מטעם הרשות שלח לצד הזוכה בתיק הודעה שבה הוא מתריע לו כי קיימת כוונה לגנוז את התיק והצד הזוכה לא הגיב להודעה זו או לפחות לא הגיש בקשה להימנע ממצב כזה תוך תקופת זמן של חודש ימים. 

 

על פי התקנות של רשות ההוצאה לפועל, כל אחד מן התהליכים הללו אינו שולל את האפשרות של הזוכה להגיש בקשה חדשה לחידוש פסק הדין.

 

סגירת תיק עקב קיום חוב אבוד

חובות אבודים הם למעשה חובות כספיים שהזוכה סבור כי הוא אינו יכול לפרוע אותם ממספר סיבות לרבות: החייב נעלם והוא לא מצליח לאתר אותו, החייב אינו יכול לעמוד בתשלומי החוב, החייב קיבל צו הפטר מרשות ההוצאה לפועל וכן הלאה. כאשר בית המשפט מכריז על חוב בתור חוב אבוד, הדבר מגביל את האפשרות להמשיך את הליכי הגבייה כנגד החייב ובשל כך הזוכה לא יכול לבקש להמשיך לבצע פעולות בתיק. 

צו הפטר אותו מקבל חייב מרשות ההוצאה לפועל משמש למעשה בתור פטור מתשלום על חובות או על חלק מן החובות של החייב. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: