לפעמים צריך לעצור: איך לעבור פירוק שותפות עסקית בשלום?

תוכן עניינים

מערכות היחסים בין שותפים עסקיים נחשבות למערכות יחסים טעונות ומורכבות אשר נתקלות במגוון רחב של אתגרים, מכשולים וקשיים בדרך. זאת, בעוד שחלק מן האתגרים והקשיים הם בתוך מערכת היחסים וחלק נובעים מגורמים חיצוניים. יתרה מכך, מערכות יחסים בין שותפים עסקיים יכולות להיות גם בעלות השלכות כלכליות ורגשיות, כמו שאנו מכירים ממערכות יחסים בין בני זוג.
לא בכל המקרים מערכות היחסים העסקיות מתנהלות כפי שהשותפים רוצים, ובמקרים מסוימים, מה לעשות – נוצרים סכסוכים בין השותפים. אם אתם חלק ממערכת יחסים עסקית בין שותפים עסקיים ואתם נמצאים כעת בסכסוך כזה או אחר ומחפשים אחר דרך לעבור את פירוק השותפות העסקית בשלום, אין ספק שהמאמר הבא נכתב בדיוק בשבילכם.

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בנוגע לדרכים השונות בהן ניתן לפעול על מנת לעבור פירוק שותפות עסקית בשלום. 

למעוניינים בהרחבה: פירוק שותפות עסקית: המדריך המלא לכל מי שרוצה לעשות זאת נכון!

 

שותפות עסקית, והפירוק: על מה מדובר?

שותפות עסקית היא סוג מסוים של דרך התאגדות משפטית אשר תחתיה יכולים להתאגד מספר גורמים במטרה לנהל יחד בשיתוף פעולה עסק שמטרתו היא הפקת רווחים. הגורמים הללו אינם מאוגדים תחת ישויות משפטיות אחרות כגון אגודה שיתופית. התאגדות באמצעות שותפות עסקית היא דרך התאגדות ספציפית וייחודית בעלת מאפיינים ייחודיים אך ורק לה. מאפיין בולט במיוחד של התאגדות משפטית באמצעות שותפות הוא העובדה כי התאגדות באמצעות שותפות קלאסית, לעומת התאגדות באמצעות חברה בע"מ, אינה מגבילה את אחריותם של השותפים בה לגובה הסכום שהם השקיעו בשותפות. בשל כך, כאשר מתקבלת החלטה להתאגד באמצעות שותפות, יש להתייחס בתשומת לב לסיכונים השונים אשר לוקחים חלק בדרך התאגדות זו. יתר על כן, חשוב מאוד להכיר ולדעת כמה שיותר על השותפים השונים אשר עתידים לקחת חלק בשותפות, וחשוב לוודא כי כולם פועלים מתוך אמון הדדי אחד בשני. 

אף על פי שהשותפים מכירים אחד את השני ופועלים מתוך אמון הדדי אחד בשני, לא תמיד ניתן לדעת מה צופן העתיד, ובלא מעט מקרים נוצרים סכסוכים בין שותפים אשר מובילים לבעיות משמעותיות שמקשות בצורה משמעותית על הניהול של העסק, על מתן שירות ללקוחות של העסק ועל השגת המטרות העסקיות שהוצבו. בחלק מאותם מקרים מצליחים השותפים העסקיים להגיע לעמק השווה ופותרים את הסכסוך בכוחות עצמם. לעומת זאת ישנם מקרים בהם הסכסוכים מחמירים ונעשים רציניים הרבה יותר, פוגעים בצורה משמעותית בעסק ולשותפים העסקיים אין את היכולת לפתור אותם בכוחות עצמם. 

 

סכסוכים בין שותפים – מהם וכיצד הם נגרמים?

סכסוכי שותפים הנגרמים כחלק משותפויות עסקיות דומים מאוד לשאר הסוגים של סכסוכים עסקיים הקיימים כיום בישראל. ברוב המוחלט של המקרים הסיבה העיקרית בגינה נוצרים סכסוכים בין שותפים הינה אי הסכמה בקשר לנושאים כספיים בעסק או בנוגע להחלטות אשר צריכות להתקבל כחלק מהשותפות. במקרים בהם נוצרים סכסוכים בין שותפים עסקיים, ההמלצה הרווחת היא לפעול בצורה שקופה, יעילה ומקצועית על מנת להוביל לפתרון הבעיה וכדי למנוע סיבוכים נוספים. הדרך היעילה ביותר כיום במדינת ישראל אליה פונים שותפים עסקיים רבים במטרה לפתור סכסוכים עסקיים בין שותפים היא קבלת סיוע וליווי מעורך דין מקצועי המתמחה בהליכי גישור הנוגעים לשותפויות עסקיות, או מעורך דין שמומחה בתחום החוזים.

 

כאשר שותפים במסגרת שותפות עסקית לא מצליחים לפתור סכסוך מסוים שנוצר ביניהם – קיימים סיכויים גבוהים כי הדבר יוביל לפגיעה קשה ומשמעותית בתחומים רבים הנוגעים לעסק לרבות: המוניטין של בית העסק, הצלחתו של העסק, המשך פעילותו של העסק וכן הלאה. מעבר לכך, הפעילות השוטפת של בית העסק עלולה לחוות פגיעה, יכולים להיווצר מצבים בהם ספקים ועובדים אינם מקבלים את הכספים שעליהם לקבל בתמורה לעבודתם. אם אתם לוקחים חלק בסכסוך בין שותפים עסקיים, אנו ממליצים לכם לבדוק את הדרכים השונות באמצעותן אתם יכולים לפתור את הסכסוך לפני שאתם מחליטים לפנות לבית המשפט. 

 

הסכמי שותפות/שותפים – הדרך הראשונה לפתרון סכסוכי שותפים

עוד לפני ששותפים מחליטים להתאגד יחד במסגרת שותפות עסקית, ברוב המקרים תחילה הם חותמים על הסכמים אשר נוגעים לשותפות העסקית ביניהם. בהסכמים הללו ניתן למצוא סעיפים שונים אשר מסבירים ומפרטים מהי הדרך שבה צריכים לפעול השותפים כאשר מתפתח ביניהם סכסוך. בעקבות כך, הדבר הראשון שעל שותפים לעשות כדי לפתור סכסוך שהתפתח ביניהם במסגרת שותפות עסקית הוא לפנות להסכם השותפים כדי לבדוק האם קיימת דרך כלשהי לקבלת החלטות על העסק, עליה הסכימו כלל השותפים. 

 

דוגמא פופולרית במיוחד לפתרון הקיים בהסכם שותפים שאליו פונים שותפים במסגרת סכסוכים היא: כינוס ישיבת דירקטוריון לצורך קיום הצבעה הנוגעת לפתרון הסכסוך. ישנם לא מעט מקרים בהם פנייה להסכם השותפים ויישום של ההוראות השונות אשר נכתבו בו הובילו לפתרון הסכסוך ללא כל צורך בפנייה למערכת המשפטית, ומנעו נזקים רציניים לעסק. אנו ממליצים לכם לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בעולם המסחרי על מנת שיעבור יחד איתכם על הסכמי השותפות ויפנה אתכם לסעיפים חשובים אשר יכולים לסייע לכם לפתור את הסכסוך. 

 

הליכי גישור – פתירת סכסוכי שותפים בדרך נעימה

כאשר שותפים עסקיים לא מצליחים לפתור את הסכסוכים הקיימים ביניהם באמצעות פנייה להסכם השותפים עליו הם חתמו טרם התאגדו בדרך של שותפות, דרך פעולה יעילה בה הם יכולים לבחור היא פנייה של כל השותפים לאיש מקצוע שנקרא "מגשר", תפקידו של המגשר הוא להבין את הנסיבות השונות אשר הובילו להתפתחות הסכסוך, ולסייע לשותפים להגיע לעמק השווה ולמצוא פשרה כלשהי עליה כולם מסכימים. 

חשוב לציין כי לא ניתן להכריח את השותפים להסכים לדרך פתרון כזו או אחרת, מכאן ניתן להבין כי כלל השותפים צריכים להסכים לגשת להליך גישור. ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא לספק למגשר מידע מפורט, אמיתי ומדויק ככל הניתן לרבות הדעות והטענות של כל שותף. מאחר שהשותפים אינם מחויבים לגשת להליכי גישור, הם גם אינם מחויבים להישמע לפתרונות והמסקנות העולות מן התהליך הזה. 

 

פתרון סכסוכי שותפים באמצעות הליכי בוררות

ניתן לומר כי הליכים של בוררות הם הליכים דומים להליכי גישור, כחלק מהליכי בוררות בוחרים איש מקצוע בעל ניסיון רב וממנים אותו לבורר במסגרת הסכסוך כדי שיקבע מיהו הצד הצודק. הבדל משמעותי ובולט בין הליכי גישור להליכי בוררות הוא במקרים רבים שותפים עסקיים פונים להליכי בוררות מכיוון שהסכם השותפות כולל בתוכו סעיף שמפנה אותם להליכים מן הסוג הזה במקרים בהם נוצרים סכסוכים ביניהם. כאשר באחד ההסכמים עליהם חתמו השותפים טרם התאגדו באמצעות שותפות עסקית מופיע סעיף המפנה להליך בוררות, קיימת חובה לגשת להליך וניתן לחייב את כל השותפים להשתתף בו, אפילו אם הם לא מביעים רצון לעשות זאת. כאשר כלל השותפים העסקיים מגיעים להחלטה משותפת כי הם מעוניינים לגשת להליך בוררות, הם יכולים לעשות זאת אפילו אם אין סעיף המורה על כך בהסכמים עליהם חתמו.
יתר על כן, הליכי גישור והליכי בוררות נבדלים זה מזה גם בדרך ההכרעה. כאשר פונים להליך בוררות, הבורר הוא האדם אשר קובע מי צודק בסכסוך ומכריע אותו, הוא אינו רק מייעץ לשותפים.

 

אילו הבדלים קיימים בין הליכי גישור להליכי בוררות?

הליכי גישור הינם הליכים רצוניים, כל החלטה אשר מתקבלת במסגרת הליכים מן הסוג הזה חייבת להתקבל בהסכמה מלא של כלל השותפים. מגשרים מוסמכים אינם רשאים להכריע את הסכסוך, תפקידם הוא לעזור לשותפים להגיע לפשרה ובזכות כך ליישב את הסכסוך הקיים ביניהם. מנגד, בוררים בהליכי בוררות מהווים את הגורם השיפוטי, תפקידם הוא להכריע את הסכסוך. כלל ההחלטות אשר מתקבלות במסגרת הליכי בוררות מחייבות את השותפים, פסקי בוררות ניתנים לאכיפה ממש כמו פסקי דין אותם פוסקים בתי המשפט.  

 

מהו היחס של בית המשפט לסכסוכי שותפים?

שותפים עסקיים אשר מחליטים לפנות לבית המשפט לאחר ניסיונות רבים לפתור את הסכסוך ביניהם צריכים לדעת כי בית המשפט מתייחס לסגירת עסק בתור אופציה אחרונה. במרבית המקרים, בית המשפט יעדיף שהעסק ימשיך לפעול, גם אם הדבר אומר כי הפעילות שלו תהיה מבוססת על צווים אחרים. התייחסות זו של בית המשפט נוגעת גם להתאגדות כחברה וגם להתאגדות כשותפות עסקית, על אחת כמה וכמה במצבים בהם בית העסק הוא בעל פעילות, עובדים, נושים ויכולת פירעון. 

אנו עדים למקרים רבים בהם בית המשפט מחליט למנות גורם חיצוני שתפקידו הוא לנהל את פעילותו העסקית של העסק ולתפקד בתור מחליף של השותפים – דרך פעולה זו נוגעת למקרים בהם בית המשפט מגיע להחלטה כי בית העסק צריך להמשיך להתקיים ולפעול אך יחד עם זאת השותפים לא מצליחים למצוא פשרה עליה כולם מסכימים.
בית המשפט אינו רואה את טובתו של אחד מן הצדדים בשותפות אלא בוחן את הסכסוך מתוך נקודת מבט כלכלית – עסקית אשר רואה את טובתו של בית העסק ושל השותפות, טבותם של העובדים בעסק, הספקים ושאר האנשים אשר יכולים לחוות נזק בעקבות סגירתו של העסק. 

 

פירוק שותפות עסקית: האם מספר שותפים יכולים לפעול נגד שותף אחר?

אחת השאלות הפופולריות שמטרידות שותפים רבים אשר לוקחים חלק בסכסוכים עסקיים היא: האם לשותפים האחרים יש את האפשרות לבצע פעולות שונות על מנת לגרום נזק חד צדדי לשותפות? התשובה היא כן. היינו עדים ללא מעט מקרים שבהם מספר שותפים החליטו לבצע פעולות מסוימות על מנת לפגוע בשותפות בה הם לוקחים חלק, אפילו אם הדבר היה כרוך בפגיעה עצמית במידה מסוימת. מקרים מסוג זה עשויים לפגוע באופן משמעותי בשותפות או בחברה, בחלק מן המקרים זה יכול להגיע גם לפשיטת רגל.
אך אל דאגה, יש דרך להימנע ממקרים כאלה. אנו ממליצים לכם לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה לקבלת צו שישמור על המצב הנוכחי בו נמצאת השותפות. כאשר תצליחו להבטיח כי המצב הקיים של השותפות ישמר לפרק זמן מסוים, אתם תוכלו לנהל משא ומתן ללא כל השפעה חיצונית או לחצים כאלה ואחרים – באופן הזה אתם יכולים להגיע לפתרון האידיאלי ללא כל התפשרות. 

 

בוחרים נכון – בוחרים משרד עו"ד דרעי רייפר 

אם אתם שוקלים לפרק שותפות עסקית, אנחנו כאן כדי לעזור לכם. עורכי הדין המנוסים במשרדנו יעזרו לכם לבדוק את הסכם השותפות שלכם, לנהל משא ומתן עם השותפים האחרים ולהגיש את כלל הניירת הדרושה. כמו כן, אנו נסייע לכם לפתור כל מחלוקת משפטית אשר עשויה להתעורר במהלך תהליך הפירוק. אל תתנו לפירוק השותפות העסקית שלכם להפוך למאבק משפטי. פנו עוד היום למשרד עו"ד דרעי רייפר על מנת לקבל את העזרה הדרושה לכם כדי לפרק את השותפות העסקית בה אתם לוקחים חלק בדרכי שלום ובתנאים טובים. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: