עורך דין מסחרי

תוכן עניינים

עורך דין מסחרי הוא זה שמתמחה בתחום המשפט המסחרי ומייצג לקוחות העוסקים בפעילות עסקית. אלו, עוסקים במגוון רחב של סוגיות משפטיות הקשורות לעסקים כגון התאגדות חברות, חוזים מסחריים, רגולציה עסקית, קניין רוחני, דיני תאגידים, מיזוגים ורכישות, דיני עבודה, דיני מסחר בינלאומי ועוד. אם התעניינתם יותר באשר לעורכי דין מסחריים ותפקידיהם, המאמר הבא נכתב בשבילכם. כאן, נסקור את תפקידיו ותחומי אחריותו העיקריים, נעניק לכם הסבר לגבי מהו משפט מסחרי, מדוע לקוחות עסקיים זקוקים לאיש מקצוע ספציפי בתחום זה ועוד.

מדוע לקוחות עסקיים זקוקים לעורך דין מסחרי?

לקוחות העוסקים בפעילות עסקית, בין אם מדובר בחברות גדולות או עסקים קטנים ובינוניים, זקוקים לליווי וייעוץ משפטי שוטף של עורך דין מומחה בתחום כאשר הסיבות לכך הן מגוונות. ראשית, החוקים והרגולציות המסדירים את פעילות העסקים הם מורכבים ומשתנים לעיתים קרובות. עורך דין דיני חברות שולט בחוקים אלו ויכול להציע ללקוח המלצות מעשיות כיצד לפעול במסגרת החוק ולהימנע מעבירות. כמו כן, הוא יכול לסייע בהליכי התאגדות ורישום חברה, כתיבת תקנון והסדרת מבנה ארגוני נכון. ליווי של עורך דין דיני חברות חשוב במיוחד בעת חתימה על חוזים ועסקאות מורכבות מאחר שהוא בעל מקצוע שיכול להבטיח כי האינטרסים של הלקוח מוגנים. לא זו בלבד, אלא שעורך דין חברות יכול לסייע ביישוב סכסוכים בדרכי נועם ולייצג את הלקוח בבתי משפט במידת הצורך. לסיכום, עורך דין מסחרי הבקיא בדיני חברות הוא שותף אסטרטגי ויועץ חיוני להצלחתו של כל עסק.

 

מהו משפט מסחרי?

משפט מסחרי הינו תחום רחב המקיף מגוון רחב של נושאים, ועוסק בהיבטים המשפטיים של עסקים ופעילות כלכלית. עורכי דין המתמחים במשפט מסחרי, המכונים גם עורכי דין דיני חברות או עורכי דין חברות, מייעצים ומייצגים חברות, עסקים, מנהלים ויזמים במגוון רחב של סוגיות. המשפט המסחרי עוסק בין היתר בהיבטים המשפטיים של התאגדות וניהול חברות, כגון כתיבת תקנון חברה, הנפקות, מיזוגים ורכישות. כמו כן הוא עוסק בדיני חוזים ומכרזים, דיני קניין רוחני, דיני עבודה, פשיטות רגל וכינוס נכסים של חברות, דיני מסחר בינלאומי, רגולציה עסקית וכן הלאה. עורך דין מספק ייעוץ משפטי לאורך כל מחזור החיים העסקי – החל משלב ההתאגדות, דרך חתימה על הסכמים ועסקאות שונות, וכלה בפירוק או מכירת העסק. תחום המשפט המסחרי מאפשר לעורכי דין להתמחות במגוון ענפים שונים כגון הייטק, בנייה, מסחר ועוד.

 

ייעוץ בהתאגדות והקמת חברות

עורך דין מסחרי מספק ייעוץ מקיף בכל הקשור להקמת חברה. הוא בוחן עם הלקוח את האפשרויות השונות העומדות בפניו במסגרת בחירת המבנה הארגוני – האם להתאגד כחברה פרטית, חברה ציבורית, שותפות וכדומה. לאחר מכן, עורך הדין מכין את כל מסמכי ההתאגדות הנדרשים על פי חוק החברות, לרבות תזכיר ותקנון ההתאגדות. הוא מתנהל אל מול רשם החברות בנוגע לנוסח המסמכים, מגיש בקשות שונות כמו רישום שמות מסחריים ומניות ומבצע את הרישום בפועל. יתר על כן, יש ביכולתו לטפל בהנפקת מניות לציבור, רישום שעבודים, העברת מניות, הסכמי בעלי מניות ועוד היבטים משפטיים של ניהול החברה. ייעוץ בשלבים המוקדמים חיוני כדי להתאים את מבנה החברה לצרכים העסקיים תוך ציות לחוק.

 

ליווי עסקאות והסכמים מסחריים

עורך דין מסחרי מעורב בכל שלבי ההתקשרות והמשא ומתן בעסקאות בין חברות. הוא מסייע לנסח מכתבי כוונות, הסכמי סודיות ושאר מסמכים מקדמיים. בשלב המו"מ עצמו, עורך הדין אחראי על ניסוח טיוטת ההסכם ועל ניהול משא ומתן על התנאים והסעיפים מול הצדדים האחרים. מטרתו היא להבטיח שההסכם המסחרי יהיה הוגן ויגן על הלקוח, תוך התחשבות באינטרסים של הצדדים האחרים. בסיום המו"מ, עורך הדין סוקר את ההסכם הסופי לפני החתימה, כדי לוודא שאין בו פגמים או סתירות. ייעוץ משפטי צמוד חיוני בכל עסקה כדי להבטיח את תקפות ההסכם וגם לצורך צמצום של סיכונים משפטיים.

 

ייצוג מעורך דין מסחרי בסכסוכים משפטיים

כאשר מתפתח סכסוך משפטי בין חברות, עורך הדין לוקח על עצמו את ניהול ההליך המשפטי מתחילתו ועד סופו. מתוקף תפקידו לבדוק את העובדות, לאסוף ראיות ומסמכים רלוונטיים, לשקול את סיכויי התביעה ולבחור את האסטרטגיה המשפטית מתאימה. עורך הדין פועל מול בתי המשפט ומגיש כתבי טענות, בקשות ומסמכים שונים. בדיונים עצמם, הוא מייצג את הלקוח, מציג ראיות ועדויות, חוקר עדים ונושא טיעונים משפטיים. במקביל, עורך הדין מנהל מו"מ ליישוב הסכסוך בפשרה. ייצוג מאיש מקצוע שהינו בעל הבנה ספציפית בנושא/בבעיה המשפטית שאליה נקלעה החברה הוא חיוני להגנה מלאה על זכויות הלקוח בהליך משפטי.

 

ייעוץ בדיני עבודה ויחסי עבודה

עורך דין דיני חברות מייעץ למעסיקים במגוון רחב של נושאים הקשורים לדיני העבודה ויחסי העבודה. הוא עוזר לנסח חוזי העסקה והסכמי שכר הוגנים אשר תואמים את דרישות החוק. כמו כן, הוא מלווה את המעסיק בהליכי פיטורין, בדיקת זכאות לפיצויי פיטורין וקיום שימועים לעובדים. עורך הדין מסייע גם בהתמודדות עם תביעות של עובדים לבתי הדין לעבודה בנושאים כמו הטרדה מינית, אפליה או פיטורים שלא כדין. כל זאת תוך ייצוג המעסיק והגנה על זכויותיו בהליכים המשפטיים הרלוונטיים. ייעוץ משפטי שוטף בתחום זה חשוב לניהול יחסי עבודה תקינים וציות לחוק.

 

עורך דין לייצוג בהליכי פשיטת רגל וכינוס נכסים

במקרים בהם חברות או עסקים נקלעים לקשיים כלכליים, עורך דין חברות מקצועי יכול לייצג אותם בהליכי חדלות פירעון. הוא מלווה את התהליך משלב בקשת פשיטת הרגל ועד לכינוס הנכסים וחלוקתם בין הנושים. עורך הדין מייצג את החברה מול בית המשפט, הנאמן והנושים, ופועל להשגת הסדר נושים מיטבי עבורה. הוא אחראי לשמירה על זכויות החייב ונכסיו במהלך ההליך כולו. ייצוג משפטי מקצועי חיוני בהליכי חדלות פירעון מורכבים אלה.

 

ייעוץ במיסוי עסקי מעורך דין מומחה בתחום

עורך דין מסחרי בקיא גם בדיני המס החלים על עסקים וחברות. הוא מסייע לתכנן מבעוד מועד את מבנה החברה ופעילותה כדי למזער חבות מס. יתרה מכך, עורך הדין מלווה את הלקוח בהכנת הדוחות הכספיים, דיווח לרשויות המס וביצוע התשלומים השוטפים. במקרה של ביקורת מס, עורך הדין מייצג את החברה מול רשות המיסים ומנהל משא ומתן להפחתת הקנסות. ייעוץ וייצוג בנושאי מיסוי עסקי חיוניים לצמצום סיכונים ועלויות.

 

ייעוץ בהגבלים עסקיים והגנת התחרות

הוא מייעץ לחברות כיצד לפעול במסגרת חוקי ההגבלים העסקיים והגנת התחרות. עורך דין מסחרי בודק הסדרים בין חברות, כמו הסכמי שיווק בלעדי ומיזוגים, כדי לוודא שאינם פוגעים בתחרות החופשית. עורך הדין גם סוקר התנהגויות של חברות דומיננטיות בשוק ומייעץ להן כיצד למנוע ניצול לרעה של המעמד שלהן. בנוסף, הוא מייצג חברות מול רשות ההגבלים העסקיים בחקירות והליכים משפטיים בגין הפרת החוק. ייעוץ שוטף בתחום קריטי זה מסייע לחברות להימנע מעבירות על החוק ולספוג קנסות כבדים.

 

ייעוץ במיזוגים ורכישות

כאשר חברה מעוניינת למזג או לרכוש חברה אחרת, עורך דין דיני חברות מלווה את כל התהליך. הוא עורך בדיקת נאותות של החברה המתמזגת או הנרכשת, מסייע בניהול המו"מ וגיבוש העסקה. עורך הדין אחראי לנסח את הסכם המיזוג או הרכישה תוך התחשבות באינטרסים של שני הצדדים. בנוסף על כך, הוא מגיש בקשות לאישור העסקה לרשויות כמו רשות ניירות ערך, הממונה על ההגבלים העסקיים ומס הכנסה. ייעוץ משפטי צמוד חיוני במיזוגים ורכישות על מנת להבטיח עסקה תקינה ומאושרת כדין.

 

מהם היתרונות בעבודה עם עורך דין מסחרי?

אין ספק כי העבודה עם עורך דין מומחה בתחום המסחרי מביאה עימה יתרונות רבים לחברה או לעסק אותם הוא מלווה. בואו נעבור על חלק מן היתרונות הבולטים ביותר הנובעים מכך:

  • ידע ומומחיות בתחום המסחרי – עורכי דין מסחריים הינם בעלי מקצוע אשר מומחים בכל ההיבטים המשפטיים הקשורים לניהול עסק או חברה. הם בקיאים בחוקים ותקנות מגוונים כמו דיני חברות, דיני חוזים, דיני עבודה, דיני מכרזים ועוד. עורכי דין העוסקים בתחום זה מכירים היטב את הפסיקה והתקדימים הרלוונטיים בבתי המשפט ובוחנים כל סוגיה משפטית בעין מקצועית. ניסיונם הרב מאפשר להם ליישם את הידע העיוני שצברו במצבים מעשיים מורכבים עבור הלקוחות שלהם.
  • חיסכון בזמן ובכסף – עורך דין חברות חוסך זמן יקר לבעלי העסק ו/או למנהלים, זמן שהם יכולים להשקיע בקידום וטיפוח של העסק במקום בהתמודדות עם סוגיות משפטיות. כמו כן, הוא חוסך כסף רב במניעת תביעות, קנסות ונזקים שעלולים להיגרם מטעויות משפטיות. עבודה עם עורך דין דיני חברות היא ללא כל ספק השקעה משתלמת לטווח הארוך.
  • ייצוג מקצועי – עורך דין מסחרי מיומן בניהול הליכים משפטיים מכל הסוגים – למשל תביעות נזיקין, תביעות עובדים, מחלוקות חוזיות ועוד. הוא יודע לבנות אסטרטגיות משפטיות, לאסוף ראיות, לחקור עדים ולשכנע את בית המשפט. עורך דין טוב תמיד מתעקש עבור לקוחותיו. ייצוג משפטי מקצועי הוא קריטי להצלחה בכל הליך משפטי כזה או אחר. 
  • יחס אישי וזמינות גבוהה – עורך דין מסחרי פרטי נותן יחס אישי לכל לקוח. הוא זמין בכל שעה כמעט לפגישה פנים אל פנים, שיחת טלפון או תשובה למייל. הקשר השוטף והקרוב עם עורך הדין מאפשר לקבל ייעוץ מיידי וממוקד בכל עת שצריך. עורך דין טוב הופך לשותף אמיתי להצלחה העסקית.

 

מה חשוב לבדוק לפני בחירת עורך הדין?

טרם אתם בוחרים עורך דין מסחרי שייצג את בית העסק או החברה שלכם, אנו ממליצים לכם להתייחס לנקודות הבאות שנציג בפניכם. 

  • ניסיון והתמחות – חשוב לבדוק האם לעורך הדין יש ניסיון רב באותו תחום משפטי ספציפי שאתם זקוקים לו, למשל דיני חברות, דיני עבודה, מיזוגים ורכישות וכן הלאה. עדיף לבחור בעורך דין שטיפל במקרים דומים בעבר והשיג תוצאות טובות ללקוחותיו. ניסיון רב באותו תחום מעיד על הבנה מעמיקה של הסוגיות והמורכבויות.
  • המלצות ושביעות רצון – כדאי לבקש מעורכי הדין שבהם אתם מעוניינים לספק שמות של לקוחות קודמים שאיתם ניתן לשוחח ולקבל המלצות. חשוב לשמוע מה הלקוחות הקודמים חושבים על טיב השירות, זמינות עורך הדין, יכולת ההסבר שלו, תוצאות שהושגו ועוד. ככל שיש יותר המלצות חיוביות, כך עולים הסיכויים שמדובר בעורך דין מקצועי ואיכותי שיענה על הצרכים שלכם.
  • אישיות וסגנון עבודה – עדיף לבחור בעורך דין שהאישיות וסגנון העבודה שלו מתאימים לכם ולתחום המשפטי בו אתם מחפשים ייצוג. למשל, במקרים שבהם מדובר בתחום המסחרי רצוי לבחור בעורך דין ענייני וישיר. חשוב להרגיש בנוח עם סגנון התקשורת שלו. כמו כן חשוב מאוד שהכימיה ביניכם לבין עורך הדין תהיה טובה מאחר שהשאיפה היא שהוא ילווה את העסק שלכם לאורך זמן רב ויהפוך לחלק בלתי נפרד מהצלחת העסק.
  • עלויות ותעריפים – מומלץ לקבל הצעת מחיר מפורטת ממספר עורכי דין בהם אתם מעוניינים ולהשוות בין ההצעות. חשוב למצוא איזון בין מחיר הוגן לאיכות גבוהה. אפשר גם לבדוק אפשרות לתשלום על פי שעות עבודה במקום סכום קבוע.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: