פירוק שיתוף בדירת מגורים בין בני זוג – ההיבטים המשפטיים

תוכן עניינים

פירוק שיתוף בין בני זוג בדירת מגורים הוא תהליך מורכב מבחינה רגשית ומשפטית. לאחר שמתקבלת החלטה על פרידה, עומד בפני בני הזוג הצורך להסדיר את חלוקת הנכסים המשותפים, ובראשם הדירה שבה הם התגוררו יחד. הדירה מהווה בדרך כלל נכס משמעותי עבור בני הזוג, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה רגשית. קביעת הזכויות בדירה לאחר הפרידה מחייבת איזון עדין בין הצרכים והרצונות של שני הצדדים. במאמר זה נבחן את השיקולים והאפשרויות השונות בתהליך פירוק השיתוף בדירה, תוך התייחסות להיבטים המשפטיים השונים. 

הסדרת זכויות המגורים בדירה המשותפת – ההיבטים המשפטיים

פירוק השיתוף בדירת המגורים המשותפת בין בני זוג מעלה שאלות משפטיות מורכבות בנוגע להסדרת זכויות המגורים בדירה לאחר הפרידה. ניתן לחלק את ההיבטים המשפטיים לשלוש נקודות עיקריות:

  • בעלות על הדירה – על פי חוק יחסי ממון, בני הזוג הם שותפים שווים בנכסים שנרכשו במהלך תקופת הנישואין, אלא אם כן נקבע אחרת במסגרת הסכם הממון. לכן יש לבחון מי השקיע ברכישת הדירה וכמה, האם יש הסכם ממון, ולקבוע בהתאם את חלקו של כל אחד בבעלות.
  • זכות מגורים בדירה – בית המשפט בוחן מהי טובת הילדים, צרכי המגורים של כל צד, וקובע מי זכאי להמשיך לגור בדירה. לבית המשפט יש את הרשות לקבוע גם זכות מגורים זמנית.
  • פיצוי כספי – הצד שממשיך לגור בדירה נדרש לפצות את בן הזוג האחר על ויתור על חלקו בנכס, בד"כ מחצית מהשווי ההוגן של הדירה. הפיצוי יכול להינתן בתשלומים או ע"י ויתור על נכסים אחרים.

עדיף להגיע להסכמות מרצון ולא להגיע לכדי הליכים משפטיים אשר עלולים להאריך את הסכסוך ולהפוך את הפרידה לקשה יותר.

 

איזון משאבים בפירוק שיתוף בדירת מגורים בין בני זוג

במסגרת תהליך פירוק השיתוף בדירת מגורים משותפת בין בני זוג לשעבר, בית המשפט בוחן את המצב הכלכלי של כל אחד מבני הזוג על מנת לקבוע האם יש צורך באיזון משאבים ביניהם. כאשר אנו מדברים על איזון משאבים אנחנו למעשה מדברים על חלוקה מחדש של נכסים והתחייבויות שנצברו במהלך הנישואין, כך שכל צד מקבל את החלק ההוגן לו הוא זכאי בהתאם לתרומתו. 

בית המשפט מתייחס למספר פרמטרים שונים כאשר הוא שוקל את איזון המשאבים, חלק מן הפרמטרים הם: אורך תקופת הנישואין, גיל בני הזוג, הכנסות בני הזוג, מידת תרומתם למשק הבית, נכסים שהיו לפני הנישואין וכן הלאה. מטרת איזון המשאבים היא לאפשר לשני בני הזוג לצאת לחיים חדשים בתנאים כלכליים הוגנים ומאוזנים בהתחשב בכלל נסיבות העניין. מדובר בהליך מורכב הדורש הערכה כלכלית מדויקת והתייחסות מעמיקה לכל השיקולים הרלוונטיים על ידי בית המשפט.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: