ביטול חוזה שכירות באמצע: איך מבטלים את החוזה בבטחה?

תוכן עניינים

רבים מאיתנו מתגוררים בדירה על פי חוזה שכירות לאורך תקופות שונות. זה נוח, משום שאפשרות זו מבטיחה הישארות בבית יוקרתי מבלי שתצטרכו לשלם סכומי כסף גדולים. תחום השכירות הפך לנפוץ למדי בשנים האחרונות ורבים האנשים שבוחרים לעזוב את בית הוריהם בגיל צעיר. אך דווקא בגלל שרוב הדיירים בדירות שכירות נמצאים באורח חיים דינאמי, הרי שהם עלולים למצוא את עצמם יוצאים מהדירה באמצע החוזה.
וכאן למעשה טמונה הסיבה המשמעותית לסטיגמה השלילית שאופפת את תחום המגורים בשכירות – הדינאמיות. אך גם כאן, יש דרך להתמודד, בין אם באמצעות עורך דין נדלן ובין אם לבד.
טוב לדעת כי החוק מתיר למשכיר לבצע פעולה זו, וכי לרוב חוזי שכירות כוללים סעיף המתיר לכם לצאת מהחוזה לאחר 6 חודשי מגורים בדירה.

האם ניתן לצאת מחוזה שכירות לפני תאריך הסיום?

כן, ניתן לצאת מחוזה שכירות בצורה שאינה כוללת ביטול הסכם שכירות באמצע, בעת סיומו בהתאם לסעיפים הקיימים במסמכים שעליהם שני הצדדים חתמו. קיומו של חוזה הוא הדבר המכיל את הזכויות של המשכיר ושל השוכר ומבטיח כי תיאום הציפיות ברור ומוסכם על שני הצדדים. אך בסופו של יום אנחנו בני אדם, ולעיתים נצטרך לצאת מהדירה על מנת להמשיך בחיינו. כך, לא ניתן לחכות לתקופה של 6 חודשים וישנן סיבות הנותנות לשוכר לצאת מהחוזה, אף על פי שחתם על מסמך האמור להבטיח הישארות לפרק זמן של שנה. מעבר לכך, גם המשכיר יכול להחליט על סיום חוזה השכירות עם השוכר לפי סעיפים שונים.

 

ביטול הסכם שכירות באמצע מצידו של השוכר

המקרה של סיום חוזה שכירות מצדו של השוכר עשוי להיות מעט מורכב, אך אל דאגה. למעשה, הכסף שלו נמצא אצל הצד השני ואף פעמים רבות הוא נמצא במעמד כלכלי הגורם לו לבקש להימנע מהליך משפטי ארוך. לעיתים ישנם מקרים בהם השוכר מרגיש כי הוא איננו יכול להישאר עוד בדירה: אפשרות אחת היא חוסר אחזקה תקין של הדירה מצד המשכיר, כאשר הוא אינו דואג לבעיות ותקלות הנוצרות בנכס. בנוסף, השוכר יכול למצוא התנהלות לא תקינה בגביית הכספים של המשכיר. לבסוף, היחס בין השניים יכול לעלות על שרטון ולגרום לאי נעימות.
בכל מקרה, גם השוכר יכול להגיע לסיום חוזה השכירות, אך דווקא בגלל היותו חסר ניסיון עם התחום עליו להצטייד בעורך דין נדלן.

 

איך נראה סיום חוזה מצידו של המשכיר?

משכיר רואה בדירה כעסק לכל דבר המכניס לו כסף כאשר השוכר הוא האחראי לתשלום על שימוש בנכס. כך, הסיבה הראשונה שבגינה יכול משכיר להחליט על סיום חוזה היא הפסקת תשלומים מצידו של השוכר. הפסקה זאת צריכה להימשך לאורך זמן ואף להיות מתועדת על פי מסמכים שונים.
סיבה נוספת היא הרס של הדירה או אורח חיים המפריע לשכנים ואף עובר על החוק – למעשה, רצונו של המשכיר הוא להשכיר את הדירה לדיירים נוספים או לתחזק אותה לאורך זמן. כאשר השוכר מפריע לעשות זאת כראוי, המשכיר זכאי להתחיל תהליך של סיום חוזה השכירות.

מידע נוסף בנושא: פינוי שוכר שלא משלם

 

ליקויים בדירה כדבר המצריך טיפול

הרבה אנשים שואלים מתבלטים בסוגיית ביטול החוזה באופן חד צדדי. כלומר, השאלה שעולה היא – האם ניתן לבצע ביטול חוזה שכירות באופן חד צדדי? התשובה לכך היא אמנם פשוטה אך עשויה להשתנות ממקרה אחד לאחר.

כל נכס צריך להיות מתוחזק בצורה תקינה על ידי כל אחד מהצדדים. השוכר מתחייב לרוב בחוזה לא ליצור נזק בדירה ואף לצאת ממנה כאשר היא נשמרה כמו שקיבל אותה. המשכיר צריך לדאוג לתקינות תשתיות בסיסיות כגון:
חשמל, מים, מיזוג אוויר ועוד. כך, כאשר כל אחד מהצדדים איננו פועל בצורה הראויה על מנת לשמור על תקינות הדירה, הרי שהצד השני יכול לדרוש לסיים את חוזה השכירות מכוח זכות ביטול חד צדדית. על פי חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה). עורכי דין בתחום הנדלן ינחו אתכם כיצד לפעול על מנת לתעד נזקים הקיימים בדירה.

 

ביטול חוזה שכירות באמצע בתקופת הקורונה

אחד מהסעיפים הקיימים לרוב בחוזה שכירות הוא כזה הנקרא "כוח עליון". סעיף זה מדבר על אפשרות שלא נמצאת בסמכותו של המשכיר או השוכר המפריעה להם לעמוד בסעיפי החוזה. המקרה רלוונטי למדי לתקופת הקורונה אשר הביאה עימה מצב כלכלי לא נעים לרבים מאיתנו.

כך הגענו למצב בו היינו צריכים לשמור על כל שקל ושקל. בעקבות בעיות אלו יכול השוכר להגיע למצב בו הוא לא עומד בתשלומים על שכר הדירה. המשכיר יכול להגיע למצב בו לא ניתן לממן תיקונים נדרשים כאלו ואחרים. טוב לדעת כי עורך דין נדלן יוכל להפעיל את סעיף "כוח עליון" ולעזור לכם לצאת מחוזה השכירות באופן מהיר.

 

ביטול הסכם השכירות עקב חוסר כנות

כנות היא דבר חשוב מאוד הצריך להתבצע בין שני הצדדים – בניגוד לביטול חוזה שכירות בהסכמה. על המשכיר להיות כנה עם השוכר על המצב של הדירה. כך אם יש ליקויים מסוימים, על המשכיר להיות גלוי, להראות את המצב הבעייתי ואף לתקן אותו. בנוסף לכך, אם נוצר מצב שבו הדירה עוברת שיפוצים של תמ"א 38, הרי שגם דבר זה צריך להיות גלוי בפני השוכר. פעמים רבות מגיע שוכר לדירה שהיא נראית טוב מבחוץ אך לאורך המגורים מתגלים בה ליקויים כאלו ואחרים. כאמור, חוסר כנות מצד המשכיר נותן לשוכר אפשרות לבצע ביטול הסכם שכירות.

 

פיצוי אחד מהצדדים

לכאורה, ביטול הסכם שכירות גורם להפסד כספי לכול אחד מהצדדים. המשכיר מצידו ציפה להכנסה כספית קבועה ויעילה ועוד השוכר מצא דירה על פי תנאים הנוחים לו. ביטול החוזה מצריך חשיבה מחדש ולפעמים התפשרות על אפשרות שהיא פחות טובה. בנוסף לכך ישנן פעמים בהן ביטול החוזה נוצר עקב תקלות שנגמרו. כול אחד מהצדדים יכול להיות אשם במצב שכזה. נשאלת השאלה, האם אחד מהצדדים זכאי לפיצוי לאחר מצב של ביטול ההסכם לפני הזמן? התשובה לכך היא שלעיתים כן. הדבר תלוי במסמך אשר חתמתם עליו בעת הכניסה לדירה. בנוסף לכך, עורך דין נדלן המומחה בתחום זה, יכול ליצור מצב נוח למדי בו תוכלו לקבל פיצוי גם אם לא מופיע סעיף שכזה בחוזה המקורי.

כיצד מתבצע הליך ביטול חוזה השכירות?

ראשית כל עליכם להודיע על רצון לביטול הסכם השכירות. לרוב הדבר מתבצע כמה שבועות לפני המועד שבו אחד מהצדדים יבקש לצאת מהדירה. 

לאורך פרק זמן זה יוכל המשכיר לחפש דייר חדש, השוכר מצדו יוכל לארוז את דבריו ולמצוא מקום מגורים חדש. במקרה בו שני הצדדים מסכימים על יציאה פשוטה, ביטול החוזה אינו צריך לעבור דרך בית משפט.
במקרים בהם ישנה חוסר הסכמה בין המשכיר לשוכר הרי שישנו צורך להשתמש בבעל מקצוע מתחום המשפט. הוא האדם האחראי על כך שהלקוח שלו יקבל תוצאה שיהיה מרוצה ממנה. הליך משפטי בגין דיון על סיום חוזה שכירות לפני הזמן יכול להיות מורכב למדי לעיתים, לכן יש להשקיע זמן במציאת איש המקצוע המתאים שיוכל לעזור לכם.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר