גביית שיקים שחזרו: מתי הזמן לפתוח בהוצאה לפועל?

תוכן עניינים

עוגמת הנפש המתלווית לצד שיקים שחזרו היא עניין שאיננו יכולים לפסוח עליו ולהמשיך את יומינו בקלות. מדובר בצעד שאינו נותן לנו מנוח, וכמעט כל עסק נתקל בו בזמן כזה או אחר. התחושה שבעלי עסקים רבים מתארים היא עמידה מול שוקת שבורה. מה ניתן לעשות? האם לפנות להוצאה לפועל? לבית המשפט? נעשה לכם סדר במאמר הבא.

גביית שיקים: מתי נכון לפתוח בהליכי הוצאה לפועל?

הזמן הנכון לפתוח בהליכי הוצאה לפועל הוא כאשר סכום החוב לא פוחת מ-75,000 ש"ח וההסכם קיים ונחתם בכתב בין שני הצדדים. במקרה זה, אנו נשלח מכתב התראה לחייב בעזרת עורך דין. במידה ונראה כי החייב אינו משיב למכתב, או מסרב לשלם את החוב, נחליט בשקילה על פתיחת תיק בהוצאה לפועל מבלי לעבור דרך בית המשפט. אי המעבר דרך בית המשפט, משמעותו חיסכון של כסף, זמן, אנרגיה ומשאבים רבים.

 

המצב העומד כיום באשר לגביית שיקים שחזרו

כיום אנחנו חיים בתקופה בה אנחנו יכולים לנצל את החוק לטובתנו. הממשלה והרשויות מעמידות לטובתנו כלים על מנת שנוכל לקדם את חיינו במגוון דרכים. בואו ונדבר על הצעדים הנדרשים על מנת לגבות שיקים שחזרו.
תחילה, מהם שיקים? שיקים הם אמצעי תשלום אשר רבים משתמשים בו, בעיקר בתחום העסקים והחברות.
מדובר באמצעי תשלום עם סיכון – שכן אנו נאלצים לסמוך על כך שהאדם המשלם, יהיה בעל חשבון בנק כזה שיוכל להכיל את הסכום הכתוב על השיק ולשלם אותו בזמן. כשדבר זה אינו קורה, השיקים חוזרים. 

אך טוב לדעת כי יש מה לעשות!

 

 

הסיכון הקיים באמצעי התשלום של שיק

ראשית כל עלינו להבין כי האפשרות של החזרת שיקים היא לא דבר נדיר, אלא שהיא דבר שעלול לקרות בצורה נפוצה למדי. למעשה, אתם לא היחידים אשר מגיעים למצב בו השיקים שקיבלתם חזרו – זה קורה כמעט לכל בעל עסק במהלך חייו. יתרה מזאת, בעיית תשלום זאת ממשיכה להתקיים אך השימוש באמצעי תשלום זה מתמשך לו גם כן.
לרוב מדובר בשיקים החיוניים לתפעול השוטף של העסק. עסק שלא מקבל את תזרים המזומנים שהוא רגיל לקבל, עלול למצוא את עצמו בקשיים כלכליים ובמצבים קיצוניים אף במצב של סגירה. החוב, למעשה מתגלגל מאדם אחד לאחר.

 

החוק קובע: איך מתמודדים עם שיקים?

החוק מאפשר לכם לנקוט בהליכים כאלו ואחרים, על מנת שלא תהיו תלויים אך ורק בחשבון הבנק של האדם המשלם. אמצעים אלו מתקיימים, משום שרווחת הבנה מסוימת המעידה על כך ששיק הוא טופס שאנשים התחייבו עליו – וככזה יש להתייחס אליו באותו האופן. קיימת אפשרות לשלם בשיק על שירותים ממשלתיים ומדיניים. משום כך, המדינה יצרה אמצעי בעזרתו ניתן לחייב אנשים לשלם בכל מקרה. אמצעי בקרה זה נקרא הוצאה לפועל.
ההנחה המתבקשת היא שלבסוף, המדינה מבינה כי עסקים מבצעים תשלום בינם בעזרת השיקים – ועל כן ישנו צורך להגן על כל אחד מהצדדים. 

 

כיצד ניתן לגבות שיקים שחזרו?

ניתן לעשות זאת באמצעות גוף הנקרא הוצאה לפועל – גוף שבעזרתו ניתן לגרום לאנשים לשלם, גם אם השיקים שלהם חזרו.
אמצעי זה מאפשר להזהיר, להגביל, להחרים רכוש ולהעניש את האדם אשר אינו משלם.
המדינה בעצם רואה באותו אדם כעבריין לכל דבר ועניין, שעבר על החוק (משום שהתחייב על תשלום הכסף). כך, ניתן לקחת ממנו זכויות כאלו ואחרות בצורה מדורגת. בנוסף, מטרתנו בהליך שכזה היא להבהיר לאותו אדם שאם לא ישלם את חובו, הוא עלול למצוא את עצמו במצב גרוע בהרבה. במצב זה, הוא אינו יכול עוד להתחמק ויתרה מזאת – הוא יתקשה להמשיך בחייו בגלל החובות הקיימים. באמצעות הוצאה לפועל, תוכלו להגיע למצב בו תוכלו לחייב את האדם שצריך לשלם ולאלץ אותו להחזיר לכם את הכסף שהוא חייב לכם.

 

קצת על הוצאה לפועל

אמצעי ההוצאה לפועל נוצר לשם שתי מטרות עיקריות. המטרה הראשונה היא שכאשר אדם צובר חובות ואיננו משלם לאורך זמן, כך הממשלה והרשויות יכולות לחייב אותו לשלם.
המטרה השנייה, היא שאדם אשר מבין שהוא עצמו אינו יכול לשלם מחשבון הבנק שלו וכך הוא יכול להצהיר בעצמו על הוצאה לפועל. בכל מקרה, זהו הליך שנוצר על ידי הממשלה והרשויות כאשר יש לו עוצמה רבה בדרגות כאלו ואחרות. הוצאה לפועל היא בעצם מין דרישה לשלם את החוב המצטבר. אם האדם אינו משלם, הרי שהדרישה לשלם מפורסמת אצל חברות כאלו ואחרות. כך האדם עומד להפוך למוגבל.

 

התחומים הקיימים בהוצאה לפועל בנוגע לגביית שיקים

הוצאה לפועל יכולה להתקיים בכמה תחומים: התחום הראשון הוא התחום הכלכלי. כך, האדם אשר פועלת נגדו הוצאה לפועל יכול להפוך ללקוח מוגבל מבחינה כלכלית.
במצב זה, חברות הבנקים ימנעו ממנו להוציא כסף ולהשתמש בשיקים וחברות האשראי יבקשו להגביל את השימוש שלו בכרטיסים.
התחום הנוסף הוא הוא תחום הרכוש. כך, הממשלה והרשויות יכולות לבקש להחרים רכוש (מיטלטלין) כזה או אחר שיש לו שווי מסוים. דירה, רכב, רהיטים, תכשיטים ועוד. כל דבר שיכול להיות מתורגם לכסף יכול לעבור לידי הממשלה. במקרים חריגים, המדינה להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ.

 

הקשר בין הוצאה לפועל לשיקים

ראשית כל, הוצאה לפועל היא גוף קיצוני למדי אשר גורם ללחץ אצל אנשים רבים.

כך היא מתקיימת לה בתור אזהרה כלפי האדם החייב. בנוסף, ישנו רצון להגביל אותו מלהוציא כספים נוספים. כך הוא יוכל להגיע למצב בו יצבור כספים מבלי שיבזבז אותם – וישלם אותם אלינו, החייבים. לבסוף, אמצעי הגבלת התנועה עוזר לשמור את האדם במדינה כך שיהיה אפשר לעצור אותו במידת הצורך. בנוסף, כאשר הממשלה מחרימה רכוש הרי שהוא יכול להפוך לכסף זמין. כל אלו יכולים לגרום לאדם לשלם על השיקים שחזרו.

 

הליך משפטי כנגד הוצאה לפועל

כמו שלמדינה יש זכות לפעול כנגד אדם החייב כספים, כך לאדם ישנה זכות לפעול כנגד הוצאה לפועל. מה זה אומר? הדבר אומר כי כאשר נוצר הליך של הוצאה לפועל כנגד אדם החייב כספים, יכול אותו אדם לבקש בפתיחת הליך משפטי על מנת למנוע את פעילותה של ההוצאה לפועל כנגדו. הליך זה הוא דבר שפותחים לרוב בגלל כמה סיבות. ראשית כל, הליך משפטי גורם להקפאת הליכי הוצאה לפועל ונותן לחייב עוד זמן על מנת להתארגן.
בנוסף, האדם החייב יכול להיות בטוח כי הוצאה לפועל איננה צודקת, ואף באמצעות המשפט ניתן להגיע לביטול החובות. לבסוף, זוהי אפשרות התומכת בו כ"גלגל הצלה" ולכן חייבים רבים בוחרים בה לא פעם.

 

שימוש בהליך של גישור או בוררות עם גביית שיקים שחזרו

אמצעי נוסף אשר יכול להחליף הליך משפטי ואף להפסיק הוצאה לפועל, הוא כזה הנקרא גישור.
באמצעות בעל מקצוע אשר מתמחה ביישוב סכסוכים ובחיבור בין שני אנשים, יכולים הצדדים להגיע לידי הסכם בעזרתו החובות יוסדרו. כך ניתן לפרוס את החובות לתשלומים, להעביר רכוש בין שני הצדדים ואף במקרים מסוימים להסכים כי יהיה ניתן לוותר על חלק מהחובות. אפשרות הגישור נעשית כאשר שני הצדדים מסכימים על אפשרות שכזאת. דבר נוסף שיכול לעזור נקרא בוררות. באמצעות הליך זה ניתן להגיע להסכם מסוים בעזרת החלטה של גורם שלישי. שני הצדדים מסכימים לכך שלא יערערו על החלטה זאת.

 

הוצאה לפועל כגוף חיובי

לרוב, כאשר מתקיימת הוצאה לפועל כלפי אדם שחייב כספים – אותו אדם נמצא בלחץ ולא בטוח מה הצעד הבא שכדאי לו לעשות.
אך גם לאותו אדם, יש אפשרות להסתכל על הדבר בתור משהו חיובי, כזה שנועד למנוע מהחייב להישאב לחובות גדולים עוד יותר. הוצאה לפועל בסופו של יום היא מין קריאת השכמה לאדם אשר מגיע למצב כלכלי בעייתי. בעזרת הפעלת אמצעי זה, הוא יכול להבין כי השיקים שחזרו הם בעיה גדולה למדי.
בנוסף, הדבר יכול להגביל אותו מלבזבז כספים נוספים. לבסוף, בעזרת הדבר הרי שהוא מאותת לאחרים סביבו שהוא נמצא בבעיה. כך הם ידעו לא לקחת כספים ממנו בהמשך. ניתן בהחלט להסתכל על הוצאה לפועל בתור דבר חיובי.

 

מדוע אתם זקוקים לעורך דין?

כאשר אתם מבקשים לגבות שיקים שחזרו בעזרת כלים מדיניים כאלו ואחרים, יש להבין כי תצטרכו לבצע פעולות בצורה כזאת או אחרת. למלא מסמכים ולהעביר אותם לרשויות, להגיע למעמדים משפטיים ואף להיות מוכנים לכך שהרשויות לא יפעלו לפי הציפיות שלכם.
בעזרת עורך דין תוכלו להיות בעמדת שליטה לאורך זמן. זהו בעצם בעל מקצוע אשר מתמצא בתחום ומכיר את הדרכים בעזרתם תוכלו לגבות את השיקים שחזרו. כך, כאשר אתם מבקשים לבצע פעולה זאת, יש המלצה לעשות את הדבר בעזרת עורך דין מהתחום הכלכלי.

 

מרחב פעילות של עורך הדין

כאשר אתם מבקשים להתחיל לעבוד למען לקבל את הכסף על השיקים שחזרו, עורך הדין שלכם יבקש מכם כמה שיותר סמכויות. כך הוא יוכל לפעול במקומכם ולנצל את היכולות שלו בצורה רחבה למדי. הכוונה היא שלאורך הליך גביית השיקים, תצטרכו לבצע פעולות כאלו ואחרות. בעזרת נתינת סמכויות לעורך הדין הוא יוכל לבצע את הפעילויות במקומכם. כך הוא יוכל למלא מסמכים בצורה מדויקת, להעביר אותם לרשויות ולקבל אישור מהיר ואף להגיע במקומכם למעמדים משפטיים.
תוכלו לתת לעורך הדין סמכויות כאלו ואחרות בעזרת חתימה על מסמכי יפויי כוח. בנוסף יש להבין כי ללא מסמכים אלו הרי שעורך הדין שלכם יהיה מוגבל.

 

בניית תוכנית פעולה

כעת כאשר החלטתם לעבוד לצד עורך דין, יש להבין כי אתם עומדים להגיע להליך מסוים.
ישנו צורך ליצור תוכנית פעולה מדויקת על מנת שההליך יוכל להצליח, ויש להסתכל על עורך הדין בתור מאמן של קבוצת ספורט ועל ההליך שלכם בתור משחק ספורטיבי מסוים.
תוכלו להשתמש בעורך הדין על מנת שיצור תוכנית פעולה, כדי שציפיותיכם יוכלו להתממש. עורך הדין שלכם יכול לייעץ לכם על מנת שתבצעו מעשים כאלו ואחרים. בסופו של דבר אתם אלו שמחליטים. על מנת שיוכל לפעול בצורה מלאה על מנת לענות על הציפיות שלכם, יש ליצור יחד איתו תוכנית פעולה איכותית.

 

הליך משפטי כחלק מהוצאה לפועל

יש לזכור כי כאשר אתם מגיעים להליך משפטי על הוצאה לפועל, לרוב עורך הדין עומד כנגד עורך דין נוסף של האדם החייב כספים. כך ישנו הליך הכולל מאבקים של שני עורכי הדין אחד בשני.
לעיתים הליך שכזה יכול להיות ארוך למדי ואף לגבות מכם כספים נוספים כלפי עורכי הדין.
יש צורך לשקול בכובד ראש לפני שאתם מבקשים להגיע להליך משפטי כזה או אחר.
כאשר נוצרת נגדכם תביעה, יש להגיע להליך המשפטי עם עורך דין אשר אתם סומכים עליו בצורה נרחבת. ניתן למצוא את אדם זה על ידי חיפוש רחב וייעוץ עם הסביבה הקרובה.

 

לסיכום

משרד דרעי רייפר ושות' מבטיח לעשות את ה-100% כדי שמה שמגיע לכם יושב אליכם לידיים.
צרו קשר דרך הטופס שבאתר לשיחת ייעוץ ראשונית באשר לסכום שחייבים לכם, ונשמח לעזור!

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: