איתור נכסים בישראל: המדריך המקיף לאיתור נכסים אבודים!

תוכן עניינים

הצורך באיתור נכסים בישראל עולה כאשר אדם הולך לעולמו ואינו מותיר אחריו צוואה מקיפה, המפרטת את כלל הנכסים שהותיר אחריו. כך, יורשיו החוקיים של המנוח לא פעם חווים קושי במציאתם. זאת, על אחת כמה וכמה במקרים שבהם הירושה שייכת לקרוב משפחה ולא לבן משפחה מן המעגל המשפחתי הראשון.
שאיפתם של יורשי המנוח הינה, באופן טבעי, להוציא צו ירושה במטרה לחלק את הירושה שהותיר אחריו המנוח, אולם ללא צוואה הם עלולים לגלות כי קיים קושי רב לאתר את הנכסים שהותיר אחריו.

יתרה מכך, מקרים שבהם הצורך באיתור נכסים הינו שכיח במיוחד, הוא מקרים שבהם יש תושבי חוץ אשר חיים במדינות זרות, ואינם יודעים כיצד לאתר נכסים בישראל השייכים לקרובי משפחה מנוחים. אם גם אתם תושבי חוץ אשר מנסים לאתר נכסים בישראל ולממש אותם, כדאי שתדעו שכיום, עורך דין לענייני צוואות וירושות הוא בעל כלים משפטיים רחבים וניסיון, שיכולים לסייע לכם גם בעניין.

 

כיצד פועלות זכויות ירושה בישראל?

טרם אנו מתחילים לדון בנושא איתור נכסים בישראל, ראשית כדאי להבין כיצד פועלות זכויות ירושה במדינת ישראל וכמו כן – כיצד ניתן לממשן. אחד העקרונות הבסיסיים במערכת המשפטית של מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית וחופשית, הינו עיקרון הקובע כי לכל אדם יש זכות לצבור נכסים במהלך חייו ולעשות בהם כרצונו (כמובן, כל עוד הוא פועל בהתאם לחוק). 

 

כך, הזכות של אדם לעשות בנכסים כרצונו באה לידי ביטוי גם כאשר הוא נפטר. לפני פטירתו של אדם, יש לו את האפשרות לבחור למי הוא מעוניין להעביר את הרכוש שלו, ניתן לעשות זאת על ידי צוואה חוקית ורשמית המנוסחת בהתאם לחוק.
למרות זאת, לא בכל המקרים המנוח מותיר אחריו צוואה שמטרתה להסיר את הדרך שבה יחולק הרכוש לאחר מותו, לא משנה אם מדובר בטעות שנעשתה כתוצאה מחוסר תשומת לב או שמא אכן מדובר ברצונו החופשי של המנוח. במקרים מסוג זה, חוק הירושה תשכ"ה-1965 הוא זה אשר קובע כיצד תתבע חלוקת הרכוש של המנוח. 

 

באילו מקרים נזדקק לצו ירושה בנוגע לאיתור נכסים?

על פי חוק הירושה, נקבע כי במקרים שבהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה חוקית ובעלת תוקף, יורשיו החוקיים של המנוח צריכים לפנות ללשכת הרשם לענייני ירושה, על מנת להנפיק צו ירושה. זה, יעניק להם את האפשרות לממש את הזכות שלהם ולקבל חלק מסוים מן העיזבון שהותיר אחריו המנוח. בנקודה זו חשוב לזכור, כי בשונה מצו קיום צוואה (שמטרתו היא להסדיר את הדרך שבה יחולק העיזבון של המנוח בין יורשיו על פי דין), צו ירושה משמש בתור מסמך הצהרתי בלבד שעל מנת להנפיק אותו יש צורך באישור הזהות של היורשים החוקיים של המנוח. 

 

כיצד מבצעים מימוש צו ירושה?

אם היורשים החוקיים של המנוח פנו לרשם לענייני ירושה על מנת להנפיק צו ירושה, והם אכן הצליחו להשיג את מבוקשם, הרי שכעת יש להם את האפשרות לתבוע את קבלת החלק היחסי שלהם מן הרכוש שהותיר אחריו המנוח. ברוב המוחלט של המקרים כל מה שיורשיו החוקיים של המנוח צריכים לעשות על מנת לקבל את חלקם בירושה זה לפנות באופן ישיר לגופים השונים המחזיקים בנכסים של המנוח ולהציג להם את צו הירושה המקורי עליו מופיעה החתימה של הרשם לענייני ירושה. 

על פי החוק במדינת ישראל, צו ירושה חתום הוא בעל מעמד מחייב בדומה לפסק דין משפטי, בשל כך כל מי שכפוף לחוק במדינת ישראל חייב לקיים את ההוראות הקיימות בצו הירושה ולהעביר את הנכסים של המנוח ליורשים החוקיים שלו אשר מופיעים בצו הירושה, בהתאם לחלק היחסי שלהם בעיזבון שהותיר המנוח.
בנקודה זו יש לציין כי בחלק לא פעוט מן המקרים שבהם יורשיו החוקיים של המנוח פונים לגופים שונים לצורך מימוש הזכות שלהם בירושה, הגוף אשר מחזיק בנכסים של המנוח דורש לפגוש את כלל היורשים החוקיים של המנוח יחד עם צו ירושה חתום.
מטרתה של דרישה זו, היא למנוע מצבים בהם חלק מיורשיו החוקיים של המנוח מקבלים חלק גדול יותר מן החלק שהם אמורים לקבל בהתאם לצו הירושה, ללא ידיעתם של יתר היורשים החוקיים. 

 

כיצד עורך דין צוואות וירושות מאתר נכסים?

עורכי דין מקצועיים המתמחים בענייני צוואות וירושות, במקרים רבים מתמחים גם באיתור של נכסים עבור יורשים חוקיים של מנוח, במקרים רבים הם מציעים גם שירות הנוגע לאיתור נכסים השייכים לחייבים.
עורכי דין המתמחים בענייני צוואות וירושות פועלים לאיתור נכסיו של המנוח, הם מנסים לאתר את הנכסים באמצעות מאגרי מידע אותם מנהלת מדינת ישראל, לרוב עורכי הדין יחפשו במאגרי מידע השייכים למשרד המשפטים, יתר על כן עורכי דין פועלים לאיתור נכסים גם דרך מאגרי מידע של חברות ביטוח, בנקים וכן הלאה. 

בנוסף על כך, אם במהלך החיפוש אחר הנכסים שהותיר אחריו המנוח יש צורך בחיפוש אחר נכסים הנמצאים במדינות זרות ברחבי העולם, עורכי הדין יערכו חיפושים ובדיקות גם בנוגע לנכסים שאינם נמצאים בישראל, מדובר בפעולה מורכבת שבחלק מן המקרים אורכת לא מעט זמן, במקרים רבים עורכי הדין נעזרים בקולגות ממדינות שונות. 

 

איתור נכסים של מנוח – במקרה שיש צוואה

ישנם לא מעט מקרים במדינת ישראל בהם יורשיו של המנוח על פי החוק לא מצליחים לאתר את נכסיו של המנוח אף על פי שקיימת צוואה.
אם המנוח הינו תושב מדינת ישראל אשר הותיר אחריו צוואה תקפה וחוקית המתייחסת גם לנכסים הקיימים במדינות זרות, יש לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בענייני ירושה; מכיוון שיש לערוך תרגום למסמך הצוואה ברמת דיוק גבוהה במיוחד, ועל פי הכללים הקיימים במדינה הזרה בה קיים הנכס. עורך הדין, הוא זה אשר דואג למימוש הנכסים שהותיר המנוח במדינות שונות. 

 

תהליך איתור הנכסים

על מנת לאתר את הנכסים של המנוח אשר קיימים במדינת ישראל, יש לערוך חיפוש במאגרי מידע השייכים לרשויות השונות במדינה, לצורך דוגמא חיפוש במאגרי המידע של משרד המשפטים. 

בחלק גדול מן המקרים עורכי דין מקצועיים ומנוסים פועלים לצורך איתור נכסים של מנוח דרך המערכות הבאות:

  • ביטוחים וכספים של פנסיה – כאשר עורך הדין מנסה לאתר נכסים שהיו שייכים למנוח, אחד הדברים שהוא מנסה לעשות הוא לעקוב אחר כספי ביטוחים וכספי פנסיה בהתאם לשמו של המנוח. במקרים רבים, עורכי הדין מצליחים לגלות נכסים הרשומים על שמו של המנוח, אשר לא היו ידועים ליורשיו החוקיים של המנוח ולא היו כלולים בצוואה שהותיר אחריו. לצורך הדוגמא, כספים מקרן השתלמות של המנוח, כספים מקרן הפנסיה של המנוח ועוד.
  • חשבונות בנק של המנוח – במסגרת הליך איתור נכסים של מנוח עורך הדין מבצע חיפוש של חשבונות הקיימים בבנקים השונים במדינת ישראל. בנקודה זו, יש לציין כי למרות שעורך הדין הוא זה אשר מאתר את חשבונות הבנק הרשומים על שם המנוח, הפירוט של חשבונות הבנק לא כולל את היתרה הקיימת בהם, את המספר של החשבונות, את סוג החשבונות וכן הלאה. אם יורשיו החוקיים של המנוח מעוניינים לממש את חשבונות הבנק עליהם לפנות באופן עצמאי אל הבנקים.
  • נכסים שאינם מוצרים – לא פעם מתגלים נכסים לא מוצהרים של המנוח כחלק מהליך איתור נכסים, עורך הדין עוזר ליורשיו החוקיים של המנוח לממש את אותם נכסים. 

 

החשיבות בעבודה עם עורך דין המתמחה בתחום איתור נכסים

כאשר יורשיו החוקיים של המנוח מסיימים לשבת שבעה לאחר מות המנוח, רצוי שינסו למצוא מספיק מידע על הנכסים שהיו שייכים למנוח על מנת לממש אותם. בחלק גדול מן המקרים יורשיו של המנוח אינם מחזיקים בכמות מספקת של מידע בנוגע לנכסיו של המנוח והם אינם יודעים כיצד עליהם לחלק את הנכסים בין כלל היורשים, במקרים מהסוג הזה ההמלצה הטובה ביותר היא לפנות לעורך דין המתמחה בענייני צוואות וירושות.

עורך דין מקצועי המתמחה בצוואות וירושות, יערוך בדיקה מקיפה לכלל המסמכים שבהם מחזיקים יורשיו החוקיים של המנוח, כמו כן עורך הדין יבצע חיפוש מקיף ויסודי במאגרי מידע, יעזור ליורשים למצוא עדויות בנוגע לנכסים שונים ועוד. לאחר שעורך הדין מסייע ליורשיו של המנוח לאתר את הנכסים שהוא הותיר אחריו הוא עוזר להם לחלק את הירושה בצורה נכונה ומקצועית במטרה למנוע ריבים וסכסוכים בין היורשים. 

 

ניהול נכסים בישראל עבור תושבי חוץ – כיצד זה מתבצע?

ישנם לא מעט תושבי חוץ, אשר מחזיקים בנכסים במדינת ישראל ופונים אל חברות ניהול נכסים כדי שינהלו עבורם את הנכסים בהם הם מחזיקים. חלק גדול מן האנשים אינם מודעים לכך שחלק גדול ומשמעותי מן הפעילות הנוגעת לניהול נכסי נדל"ן מצריך ידע רב והבנה מקצועית בתחומים שונים לרבות: דיני תכנון ובנייה, משפט מסחרי, דיני מקרקעין וכן הלאה. בעקבות כך חברות ניהול הנכסים זקוקות לייעוץ משפטי מגורמים חיצוניים והן מהוות גורם מקשר לקבלת שירותים משפטיים. בנוסף על כך, בעלי הנכסים לא זוכים לקבל ייעוץ משפטי בצורה ישירה מעורך דין, את הייעוץ הם מקבלים מן הנציגים של חברות ניהול הנכסים אשר בחלק גדול מן המקרים לא מחזיקים בכמות מספקת של ידע משפטי על מנת לספק ליוויו משפטי מקצועי לאורך כל הדרך. 

כחלק משירותיו, משרד עורכי דין דרעי רייפר ושות' מציע שירות של ניהול נכסים שונים עבור תושבי חוץ שאינם מתגוררים במדינת ישראל אך מחזיקים בנכסים בישראל. 

 

שירות ניהול הנכסים אותו אנו מציעים לקהל הלקוחות שלנו כולל:

  • איתור של שוכרי דירות פוטנציאלים. 
  • סגירת עסקה וניהול משא ומתן עם כלל השוכרים הפוטנציאלים עד למציאת השוכר הכדאי ביותר.
  • עריכת הסכמי שכירות או הסכמי הארכה וחתימה עליהם. 
  • משרדנו מנהל את חשבון הנאמנות למען הלקוח. 
  • משרדנו הוא זה אשר אחראי על גבייה של דמי השכירות ועל הנפקה של קבלות לשוכרי הדירה. 
  • העברה של כספים ללקוח. 
  • ניהול שירותי תחזוקה שוטפים אותם מספקים לסביבת הנכס ולנכס עצמו, על פי התנאים הקיימים בחוזה. 
  • קבלה של נכסים משוכרים יוצאים ומסירה של נכסים לשוכרים נכנסים תוך כדי ביצוע של התאמות בעקבות חילוף שוכרים בנכס. 
  • מעקב אחר שינויי מחזיקים ברשויות המקומיות ואחר שינויים בחברת המים וחברת החשמל. 
  • שליחת מכתבי התראה לשוכרים אם קיים צורך.
  • נקיטה בהליכי הוצאה לפועל בעת הצורך. 
  • הגשת תביעות בנוגע לפינוי שוכרים. 
  • מתן ייעוץ משפטי לאורך כל הדרך.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: