הסכם ירושה בין אחים: כך תכתבו הסכם נכון ותימנעו מסכסוכים!

תוכן עניינים

ברוב המקרים בהם בני אדם נפטרים מן העולם הם מותירים אחריהם ירושה שעתידה לעבור ליורשים שלהם, כאשר במקרים מסוימים, חלוקת ירושה מתבצעת בין היורשים בהתאם לצו קיום צוואה ובמקרים אחרים הירושה מתחלקת לפי צו ירושה ללא צוואה. החוק במדינת ישראל קובע כי יורשיו של המנוח יכולים לשנות את אופן חלוקת העיזבון באמצעות הסכם חלוקת עיזבון אשר נקרא גם "הסכם ירושה בין אחים", שרלוונטי בין היתר מקרי אחים יורשים של דירה ובמקרים נוספים.

חלק גדול מן האנשים במדינת ישראל אינם מודעים לאפשרות של הסכם ירושה, אם אתם חלק מאותה קבוצת אנשים אנו ממליצים לכם להישאר איתנו עד סוף המאמר. בסופו של המאמר אתם תדעו בדיוק מה זה הסכם ירושה, מתי נזדקק לו ועוד. 

 

שאלות נפוצות בתחום צוואות וירושות הן:

 

על כל אלה ועוד נשתדל לענות כמיטב יכולתנו במאמר הבא.

ראו גם: 9 שאלות נפוצות בנושא צוואות וירושות

 

ירושה ללא צוואה/הסכם ירושה – על מה מדובר?

במקרים רבים במדינת ישראל אופן חלוקת ירושה בין אחים עלול להוביל לריבים משפחתיים, איננו יעיל מבחינה כלכלית או לא מתאים לחלק מבני המשפחה מסיבה כזו או אחרת. האופציה הטובה ביותר העומדת בפני יורשים שנקלעו למצב כזה, היא להכין הסכם ירושה שעל ידיו יהיה ניתן לשנות או אופן חלוקת הירושה. זאת, בהתעלם מכך שהחלוקה נעשתה בהתאם לחוק הירושה (ירושה על פי דין) או בהתאם להוראות הצוואה שהשאיר אחריו המוריש. גם במקרים בהם המוריש השאיר צוואה בה הוא מורה בדיוק כיצד לחלק את הירושה, עדיין ליורשיו החוקיים יש את האפשרות לא לפעול בהתאם להוראות של המוריש ולקבוע צורת חלוקה שונה. 

על מנת לקיים הסכם ירושה, יש צורך בקבלת אישור מכלל היורשים לעשות זאת. לעיתים אחד היורשים לא מוכן לבצע שינוי בחלוקת ירושה, באמצעות הסכם ירושה ויתר היורשים לא מצליחים להגיע עימו לעמק השווה, במקרים מסוג זה היורשים יכולים לפנות לבית המשפט על מנת לקבל עזרה בהכרעת המצב. 

 

הסכמי ירושה בין אחים – מדוע נוצרים סכסוכים ואיך להימנע מהם?

הסיבה הבולטת ביותר לסכסוכים בין אחים בגין ירושות היא מקרים בהם המנוח לא מותיר אחריו צוואה, ובמיוחד כאשר מדובר בירושות גדולות כמו אחים שהנם יורשים של דירה. במקרים מסוג זה דרך הפעולה ההגיוניות והמקובלת ביותר הינה עריכה של הסכם ירושה בין אחים שמטרתו להבטיח לכל אחד מן האחים חלק מהירושה. בחלק מן המקרים, חלוקת ירושה במסגרת ההסכם לא מקובלת על אחד האחים או על מספר אחים ובשל כך נוצרים סכסוכים בין אחים. בעקבות כך קיימת חשיבות רבה לעריכת הסכם ירושה שמקובל על כל האחים ולא מקפח אף אחד מהם. 

סיבה נוספת בגינה נוצרים סכסוכים בין אחים היא מקרים שבהם המנוח מותיר אחריו נכס כלשהו שצריך להתחלק בין האחים אך לא מותיר אחריו צוואה שמפרטת את אופן חלוקת הנכס. במקרים הללו יכול להיווצר סכסוך בין אחים מאחר שחלק מן האחים רוצים למכור את הנכס שהותיר אחריו המנוח ולהתחלק ברווחים, לעומת זאת חלק מן האחים רוצים להשאיר את הנכס בידיהם ולרשום אותו על שמם, בין אם מסיבות רגישות ובין אם מסיבות כלכליות. 

בנוסף על כך, חלוקה של ירושה בין אחים עשויה להוביל לסכסוכים כאשר אחד מן האחים מרגיש כי קיפחו אותו וכי החלק שהוא קיבל מן הירושה אינו מספיק. השאיפה היא שכלל האחים יטפלו בהוריהם באופן שווה כל עוד הם בחיים, אך בפועל ישנם מקרים שבהם אחד מן האחים מטפל בהוריו בצורה הרבה יותר משמעותית מיתר האחים, בשל כך אותו אח סבור כי החלק שעליו לקבל צריך להיות גדול יותר. 

 

חלוקת ירושה בין אחים: כיצד ניתן למנוע סכסוכי ירושה?

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לדרכים העיקריות אשר באמצעותן ניתן למנוע סכסוכי ירושה בין אחים:

  • לדאוג לצוואה (נוגע להורי האחים) – כפי שכבר ציינו בפניכם, את הסיבות העיקריות להיווצרות סכסוכי ירושה בין אחים היא כאשר נדרשים לבצע ירושה ללא צוואה. על מנת למנוע מבעוד מועד, את הסכסוך מומלץ לדאוג לכתיבת צוואה מסודרת ומפורטת כדי להימנע מאי הבנות כאלה ואחרות. ישנה חשיבות רבה לעריכת צוואה יחד עם עורך דין המתמחה בתחום. שאפו תמיד לכתוב צוואה שוויונית ככל שניתן כדי למנוע ריבים עתידיים. 

כמו כן, הורי האחים יכולים לכנס אותם, להסביר להם בפירוט את האופן בו הם מתכננים לחלק את הרכוש ביניהם ולשמוע את דעותיהם. ההורים אינם חייבים להקשיב לדעות של ילדיהם אך אם הם מעוניינים לשמור על שלום המשפחה לאחר מותם מוטב לפעול באופן הזה ולנסות ליישב את ההדורים ככל הניתן. 

  • עריכת הסכם ירושה עתידי – כלל האחים יכולים למנוע סכסוכי ירושה עתידיים באמצעות עריכה וחתימה על הסכם ירושה עתידי אשר יקבע את האופן בו הירושה תחולק ביניהם. מומלץ להתחיל לדון על נושא זה טרם ההורים הולכים לעולמם, אמנם ההורים אינם צריכים לקחת חלק בתהליך זה אך ללא כל ספק הם יכולים לעזור במקרים מסוימים ולספק פתרון. 

חשוב להבין כי בדרך כלל הורים לא מחלקים את הירושה באופן שווה בין האחים מאחר שברוב המקרים חלק מן האחים זקוקים ליותר נכסים מאשר אחים אחרים. 

לא בכל המקרים יהיה כדאי לערוך חלוקה שווה בין הנכסים, העדיפות תהיה לחלק את כל הנכסים באופן שווה ככל הניתן תוך כדי התחשבות בצרכים השונים של כל אחד מן האחים. 

 

לקריאה נוספת: כיצד מתמודדים עם סכסוכי ירושה בין אחים? כל התשובות כאן

 

החשיבות בעבודה עם עורך דין צוואות וירושות

לא ניתן להתווכח עם העובדה כי ירושות, צוואות והסכמי ירושה הם נושאים רגישים ומלאים באמוציות. בחלק גדול מן המקרים עניינים כספיים יכולים לגרום למחלוקות וסכסוכים בין בני המשפחה. 

במקרים בהם בני המשפחה פונים לעריכת הסכם ירושה מומלץ מאוד להיעזר בשירותים של עורך הדין המתמחה בהסכמי ירושה ממספר סיבות: ראשית, פנייה לשירותים של עורך דין המתמחה בהסכמי ירושה תבטיח שהסכם הירושה יכתב בהתאם לתנאי החוק, כמו כן עורך הדין ידע כיצד לנסח את הסכם הירושה באופן חד משמעי כך שבעתיד לא יהיו אי הבנות ופרשנויות שונות להסכם. יתר על כך, עורך הדין המתמחה בתחום יעזור לבני המשפחה לערוך את הסכם הירושה באופן שווה ככל הניתן על מנת למנוע סכסוכים בעתיד. 

 

כיצד בוחרים עו"ד המתמחה בהסכמי ירושה?

בכל שנה ושנה נוספים יותר ויותר עורכי דין לשוק העבודה במדינת ישראל, עד שכיום כמותם במדינה גדולה יותר מאי פעם. אנשים רבים מתקשים מאוד למצוא את האחד, מאחר שהם אינם יודעים לאילו נקודות חשובות עליהם להתייחס במהלך הבחירה, כמו כן ההיצע העצום מקשה עוד יותר על התהליך והופך אותו למתסכל אף יותר. כדי להקל עליכם במסגרת תהליך החיפוש אחר עורך הדין המתאים לכם אספנו עבורכם מידע בנוגע לנושאים חשובים אליהם יש להתייחס בעת בחירת עורך דין. 

  • ערכו מחקר על אלו שבהם אתם מעוניינים – תארו לכם סיטואציה בה חבר קרוב ממליץ לכם על שירותיו של עו"ד המתמחה בהסכמי ירושה, הוא מבטיח לכם כי השירות שלו נהדר וכי אתם תהיו מרוצים ללא כל ספק. אתם קובעים פגישה איתו ומגיעים אליה. במהלך הפגישה אתם שואלים מספר שאלות ולבסוף יוצאים מהשיחה בתחושה כי מדובר בבעל מקצוע איכותי, מקצועי ואמין. אין ספק כי אתם פועלים באופן נכון אך עדיין אינכם יכולים להסתמך אך ורק על המלצה מחבר קרוב מאחר והיא לא יכולה להבטיח כי עורך הדין המומלץ הוא זה שמתאים להעניק לכם שירותים. 

כאשר אתם מקבלים המלצה או מספר המלצות על בעל מקצוע כזה או אחר, מומלץ מאוד לחפש מידע עליו באינטרנט, ברשתות החברתיות ובכל מקום שעולה בדעתכם. בנוסף על כך אנו ממליצים לכם לחפש מאמרים או חומרים שונים אותם כתב עורך הדין המומלץ, מקריאה של אותם מאמרים תוכלו לקבל תמונה ברורה יותר על רמת המקצועיות של עורך הדין. 

ככל שתמצאו עליו כמות גדולה יותר של מידע חיובי, כך אתם תוכלו להבטיח כי הבחירה שלכם היא טובה יותר. במקרים שבהם אתם מוצאים כמות גדולה של מידע שלילי, העדיפות תהיה להמשיך בחיפוש אחר מישהו אחר.

  • יותר ניסיון יותר טוב – כאשר אתם ניגשים לשיחת היכרות עם עורך דין מומלץ מאוד לשאול אותו כמה שנים הוא עוסק בתחום שבו אתם מעוניינים לקבל שירות. הדבר אינו אומר כי מי שהוא בעל כמות גדולה יותר של ניסיון בהכרח יהיה מוצלח יותר מעורך דין בעל כמות ניסיון קטנה יחסית, אך לא ניתן להתכחש לעובדה כי ניסיון הוא נושא חשוב מאוד, במיוחד כאשר אנו מדברים על עורכי דין. ההמלצה שלנו אליכם בנושא זה היא לבחור בכזה שעוסק בתחום הרלוונטי לכם לפחות מספר שנים ולא באחד שרק התחיל את דרכו בתחום. ברוב המוחלט של המקרים עורכי דין בעלי ניסיון בתחום הירושות ידעו כיצד לפנות לכל אחד מן האחים (או לכל בן משפחה אחר) בצורה רגישה, נכונה וחכמה בשל הניסיון הרב שלהם בתחום. 
  • היעזרו בביקורות על עורך הדין – באמצעות חיפוש מהיר באינטרנט אתם תמצאו מגוון ביקורות על האדם אשר אתם מעוניינים לשכור את שירותיו. ככל שתקראו כמה שיותר ביקורות, כך אתם תקבלו תמונה ברורה יותר בנוגע לרמת המקצועיות שלו ולאיכות השירות שלו. דרך נוספת אשר באמצעותה ניתן לקבל מידע איכותי, היא פנייה ללקוחות קודמים שלו. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: