איך רואים מידע על חייבים בהוצאה לפועל? כך תעשו זאת.

תוכן עניינים

לקבל מידע על חייבים בהוצאה לפועל – למה בכלל לבצע חקירה שכזו? הסיבה העיקרית שבגינה מבצעים את חקירת היכולת של החייבים בהוצאה לפועל היא לאמוד את מצבו הכלכלי של החייב, כדי להבין מהי יכולת פירעון החוב ולגבש פתרונות בהתאם לתמונת המצב על נכסיו. כך, על פי מידע על חייבים בהוצאה לפועל רשם ההוצאה לפועל יכול לקבוע כמה תשלום חודשי ייקבע לו לשלם מתוך הכנסתו. לעיתים התשלום החודשי שיינתן לחייב ייקבע ע"פ יכולתו להשתכר ולא בהכרח על פי ההכנסה הנוכחית שלו מעבודה.

 

איך מקבלים מידע על חייבים בהוצאה לפועל?

מדובר בפעולה פשוטה המסתכמת בפניה לרשם ההוצאה לפועל וכרוכה באישורו – מבקשים מרשם ההוצאה לפועל לקבל מידע על מצבו הכלכלי של החייב דרך גופים שונים כמו מוסדות פיננסיים, משרד הרישוי, ביטוח לאומי, רשם החברות ועוד.

 

למה לחקור באמצעות צו מידע?

חקירה וקבלה של מידע על חייבים בהוצאה לפועל, נוסף על קבלת מידע על היכולת של החייב היא קריטית בכמה מצבים, אחד המצבים העיקריים שבהם, הוא מצב בו החייב אינו מסוגל לעמוד בתשלום הראשוני שנקבע לו בהוצל"פ. הליך חקירת היכולת נפתח מפאת החשש שהוא יוגדר כ"חייב בעל יכולת המשתמט מחובו". לאחר חקירת היכולת, אם ברשותו של החייב נמצא שכן יש לו יכולת לשלם את החוב, הוא יוגדר כ"חייב מוגבל באמצעים" וייקבע לו הסכום לתשלום חודשי ע"פ מצבו הכלכלי ויכולת ההחזר שלו.

 

 

מה קורה כאשר לא מוכנים לבצע חקירת יכולת לצורך קבלת צו מידע על חייבים בהוצאה לפועל?

ככלל, ע"פ חוק כל חייב, בעת ניסיון לקבלת מידע על חייבים בהוצאה לפועל, אשר לא מוכן שיבצעו עליו חקירת יכולת יוגדר כחייב המשתמט מחובו – כלומר, גם אם לחייב אין את היכולת לשלם, אין לו מה להפסיד בביצוע חקירה זו. אמצעי האכיפה שיינקטו כנגד חייב שלא מוכן לבצע חקירת יכולת הם בעלי השלכות ועלולים לגרור צווי עיקול חמורים יותר בעתיד, גדון צו עיקול מטלטלין או הגבלת חידוש דרכון/רישיון נהיגה ואפילו הגבלה על יציאה מן הארץ במצבים מסוימים. בהפרות חוק חמורות יותר לעניין זה עלול להינתן גם עונש מאסר.

 

מידע על חייבים בהוצאה לפועל: מה עושים במקרה של חייב מוגבל באמצעים?

בכל הקשור אל מידע על חייבים בהוצאה לפועל, טוב לדעת כי לכל חייב שקיבל את ההגדרה "מוגבל באמצעים" נקבע צו תשלומים חודשי. תפקיד החייב הוא להקפיד לשלם באופן סדיר וקבוע את התשלומים כחוק, באם לא יעשה זאת יהיה ניתן לשלול את הגדרה זו ולהחזירו להגדת "חייב בעל יכולת המשתמט מחוב". חשוב להדגיש: אין הדבר מהווה הגנה מפני עיקולים/הגבלות נוספים. הוצאה לפועל שומרת לזכותה להטיל הגבלות כנגד רכושו או זכויותיו של החייב במידת הצורך. 

 

מהי ריבית פיגורים?

כאשר מנסים לקבל מידע על חייבים בהוצאה לפועל, והחייב מקבל פסק דין על ידי שופט הפוסק עליו לשלם חוב ומאחר בתשלומו, הוא נאלץ לשלם על חוב זה ריבית פיגורים. מטרתה של ריבית הפיגורים היא שונה מהמטרה של ריביות הניתנות ע"י בנקים, חברות אשראי, ביטוחים וכו'. ריבית פיגורים היא למעשה סוג של עונש המוטל על החייב, ונועד להאיץ בו לשלם את חובו בזמן, או שישלם את הריבית שנקבעה לפי פסק הדין. חשוב לציין גם, שמסיבה זו ריבית הפיגורים היא בשיעור גבוה מהרגיל – שלא דומה לריביות שמקבלים בבנק או לעמלות מסוימות – כאן מדובר על רכיב עונשי.

 

איך נקבעת ריבית הפיגורים?

ריבית הפיגורים משתנה מעת לעת והיא נקבעת על ידי החשב הכללי במשרד האוצר. ניתן לצפות בנתון המתעדכן של שיעור הריבית המשתנה באתר החשב הכללי. לדוגמה: אם ריבית הפיגורים שנקבעה על ידי משרד האוצר היא 10%, אז התשלומים החודשיים של החייב ישאו ריבית רגילה – אך יגדלו ל-10% בכל יום שבו התשלום שנקבע לא שולם.

 

מתי מגיע הרגע בו ניתן צו עיכוב יציאה מן הארץ?

כשאנחנו מדברים על מידע על חייבים בהוצאה לפועל – כאשר חייב לא משלם את חובו במשך זמן ארוך מן הרגיל, ו/או כאשר יש חשש שהחייב משתמט מתשלום או מנסה לסכל את ההליכים כנגדו – אז מגיע הרגע בו הוצאה לפועל שוקלים להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ עבור אותו חייב. יש לציין אפוא, כי הסמכות על הטלת הגבל זה מותנית בתנאים ושיקולים ספציפיים המפורטים בחוק ההוצאה לפועל, סעיף 14 – וכל ניסיון להטיל הגבל זה ללא עמידה בתנאים אלו משמעותה עבירה על החוק.

 

חשבון מוגבל והקשר שלו אל מידע על חייבים בהוצאה לפועל

הוצאה לפועל שומרת לעצמה את הסמכות להחליט האם לתת הוראה לבנקים להגביל הוצאות של חשבון מסוים, במידת הצורך. אך עליה לפעול במסגרת החוק – נכון לקבוע בחוק בימי כתיבת שורות אלו, הגבלות על חשבון בנק בכל הקשור אל מידע על חייבים בהוצאה לפועל נעשות כאשר לפחות עשרה שיקים במשך תקופה של שנה אינם מכוסים. כאשר מצב זה קורה, ניתן להגביל את אופן השימוש בחשבון הבנק – מצב שיאלץ את החייב לשלם את חובו במהרה, ויאפשר לכם לקבל את הכסף שחייבים לכם במהרה. אם חייבים לכם כסף, אל תהססו לפנות באמצעות עו"ד מקצועי כדוגמת משרד דרעי רייפר ושות' להוצאה לפועל – על מנת לקבל את כספכם בחזרה, מהר ככל הניתן.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר