ביטול עיקול רישיון נהיגה: מדריך שימושי עבור חייבים בהוצאה לפועל

תוכן עניינים

במקרים בהם אדם מחליט כי הוא רוצה לפנות ללשכת ההוצאה לפועל מאחר ואדם אחר שחייב לו כסף אינו מוכן לשלם את החוב שלו, עליו לגשת ללשכת ההוצאה לפועל הקרובה ביותר לביתו ולהגיש בה בקשה לפתיחה של תיק נגד האדם שחייב לו כסף. 

 

כאשר לשכת הוצאה לפועל פותחת תיק חדש כנגד חייב היא שולחת לו מכתב אזהרה בו היא מציינת כי נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל וכי יש לו עשרים ימים בלבד לשלם את החוב במלואו מהרגע בו הוא קיבל את מכתב האזהרה. במקרים בהם החייב אינו פורע את החוב במלואו לאחר 20 ימים, הצד הזוכה בתיק יכול לפעול בדרכים שונות כנגד החייב על מנת לקבל את החוב שלו בחזרה. 

כחלק מן ההליכים השונים בהם רשאי הזוכה בתיק הוצאה לפועל לנקוט יש לו את האפשרות להגביל את חידוש רישיון הנהיגה של הצד החייב, כאשר החייב יגיע למשרד הרישוי על מנת לחדש את רישיון הנהיגה שלו, לא תהיה לו את האפשרות לעשות זאת ומאותו רגע כל נהיגה שהוא יבצע ברכב תהיה נהיגה ללא רישיון בתוקף, נהיגה ללא רישיון בתוקף נחשבת לעבירת תנועה שבגינה יש לשלם קנס כספי ובחלק מן המקרים עבירה זו עלולה להוביל לפסילה של רישיון הנהיגה ומאסר בפועל. 

חשוב לזכור כי הגבלת רישיון נהיגה של חייב בתיק הוצאה לפועל נוגעת לקבלת רישיון, להחזקת רישיון וחידוש רישיון. 

רישיון נהיגה מוגבל – כיצד ניתן להתמודד עם המצב?

הצד הזוכה בתיק הוצאה לפועל רשאי לבקש לעקל את חשבון הנהיגה של החייב בתיק במידה ותיק זה קיים כבר למעלה מחצי שנה. המטרה העיקרית של עיקול רישיון הנהיגה של החייב היא לגרום לחייב לשלם את החוב שקיים כלפיו. במידה וקיימים מספר תיקים כנגד חייב וכולם נפתחו לפני למעלה מחצי שנה, החייב יצטרך לפעול בכל אחד מן התיקים הקיימים כלפיו על מנת לגרום לביטול עיקול רישיון הנהיגה שלו. 

במקרים מהסוג הזה החייבים בהוצאה לפועל חווים קושי רב בניסיון לשכנע את הרשם. קיים קושי רב לשכנע את הרשם ההוצאה לפועל במקרים כאלה, במרבית המקרים החייבים אינם מצליחים לעשות זאת. 

עיקול רישיון נהיגה של חייב פוגע באופן ישיר באיכות החיים של החייב, בחלק גדול מהמקרים עיקול רישיון הנהיגה גוזל מן החייבים את היכולת לנוע ממקום למקום ולהמשיך לעבוד באופן תקין. 

 

 

כאשר חייב בהוצאה לפועל נמצא במצבים קיצוניים בהם הוא רישיון הנהיגה באמת חיוני לתפקוד השוטף שלו, יש לו את האפשרות להגיש בקשה מיוחדת לביטול עיקול רישיון הנהיגה שלו, החייב צריך לפרט בבקשה שהוא מגיש את הסיבות שבגינן הוא מבקש לבטל את עיקול על רישיון הנהיגה שלו. חשוב לזכור כי ברוב המוחלט של המקרים לשכת ההוצאה לפועל אינה מאשרת בקשות מסוג זה, במיוחד כאשר הצד החייב בתיק אינו מראה נכונות לפרוע את החובות הקיימים כלפיו. 

במקרים קיימים כנגד הצד החייב מספר תיקים בהוצאה לפועל ובכל אחד מן התיקים קיים עיקול על רישיון הנהיגה של החייב, מספיק שרק אחת מההגבלות תעמוד בקנה אחד עם הפרמטרים על מנת להצדיק את הסירוב להשבת הרישיון של החייב או לחידוש רישיון של החייב. 

 

במידה ואתם חייבים בהוצאה לפועל ונקלעתם למקרה דומה, אנו ממליצים לכם לבקש להתחיל בהליך אשר מותאם אליכם באופן אישי, גם על מנת לבטל את עיקול רישיון הנהיגה שלכם וגם על מנת לסגור את התיקים הקיימים נגדכם ברשות ההוצאה לפועל. כמובן שלכל חייב מתאימים הליך אחר, בהתאם למצב הכלכלי שלו ולנסיבות הספציפיות שלו. 

 

באילו מקרים ניתן לבטל את העיקול?

בהתאם לחוקים של הוצאה לפועל ביטול עיקול רישיון נהיגה יתאפשר בכל אחד מן המקרים הבאים:

 

  • במידה והחייב הצליח לשכנע את רשם ההוצאה לפועל כי עיקול רישיון הנהיגה שלו עלול להוביל לפגיעה משמעותית בעיסוקים שלו וביכולת שלו לפרוע את חובותיו. 

 

  • במקרים בהם רישיון הנהיגה של החייב חיוני לו מאוד מאחר והוא סובל מנכות מסוימת או שאחד מבני המשפחה בהם הוא מטפל סובלים מנכות מסוימת. 

 

  • במקרים בהם החייב פרע את חובותיו בהוצאה לפועל. 

 

  • ביטול עיקול רישיון נהיגה של חייב אפשרי גם במקרים בהם החייב עומד בהוראות של צו התשלומים או בהוראותיו של כל הסכם אחר שנקבע בינו לבין הצד הזוכה בתיק. 

 

  • רשם ההוצאה לפועל יכול להחליט לבטל את עיקול רישיון הנהיגה של החיוב אם הוא לדעתו האישית הסיבות לכך הן מוצדקות. 

 

ניתן לראות כי החוק במדינת ישראל פועל על מנת ליצור איזון בין זכויות היסוד של הצד החייב בתיק לבין האינטרסים לגבייה של החוב. 

 

במקרים בהם הצד החייב בתיק הוא אדם נכה, עצם העובדה כי אותו אדם הוא נכה אינה מספיקה על מנת להוביל לביטול עיקול רישיון הנהיגה של החייב, אלא שעל מנת לבטל את עיקול רישיון הנהיגה שלו החייב צריך להוכיח כי רישיון הנהיגה חיוני לו מאוד עקב הנכות שלו וכי ניתן להחליף את מגבלה זו במגבלה אחרת. 

 

האם ניתן לנהוג כאשר קיימת הגבלה על רישיון הנהיגה?

במקרים בהם אדם חייב נוהג ברכב למרות שרישיון הנהיגה שלו לא נמצא בתוקף כתוצאה מהגבלות שהוטלו על רישיון הנהיגה שלו, מדובר על עבירת תנועה חמורה במיוחד שסופה עלול להיות זימון לבית המשפט, קנס כספי, פסילת רישיון הנהיגה ובמקרים קיצוניים מאסר. ישנם מקרים רבים בהם חייבים נוהגים ברכב שלהם ונעצרים על ידי המשטרה, המשטרה לא מבצעת בדיקה בקשר להגבלות הקיימות על רישיון הנהיגה, היא רק מבצעת בדיקה לרישיון נהיגה שהחייב מראה להם. במידה ורישיון הנהיגה שמוצג נמצא בתוקף, המשטרה משחררת את החייב ללא כל בעיה. 

אך במקרים בהם המשטרה בודקת לפרטי פרטים את רישיון הנהיגה של החייב והיא מגלה כי קיימת הגבלה על הרישיון שלו, היא צריכה להודיע לו כי יש הגבלה על רישיון הנהיגה שלו, אפילו שהרישיון נמצא בתוקף, ואפילו להחתים את החייב על אישור כי הוא מודע לכך שקיימת הגבלה על רישיון הנהיגה שלו. 

במקרים בהם חייב נתפס פעמיים כאשר הוא נוהג עם הגבלה על רישיון הנהיגה שלו, מרבית הסיכויים כי החייב יקבל זימון לבית המשפט או שמא הוא יקבל קנס על ביצוע העבירה. בדרך כלל חייבים מגלים כי קיימת הגבלה על רישיון הנהיגה שלהם כאשר הם ניגשים למשרד הרישוי על מנת לחדש את הרישיון שלהם. 

 

 

חשיבות הליווי של בעל מקצוע לאורך התהליך

במידה וקיבלתם מכתב על כך שנפתח נגדכם תיק הוצאה לפועל, הפעולה הראשונה שאנחנו ממליצים לכם לעשות היא לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל. 

בראש ובראשונה, כאשר אתם פונים אל עורך דין הדבר יראה לרשויות השונות שאתם רציניים בנושא, שאתם מתייחסים לחוב ברצינות ולא מתעלמים מקיומו ושאתם מנסים למצוא פתרון מסוים לפריעת החוב. 

 

עורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל הוא האדם הטוב ביותר שתוכלו לבחור לנהל את התיק שלכם. עורך הדין יפעל בדרכים שונות על מנת להפוך את החיים שלכם לקלים יותר ולעזור להתנהלות שלכם בתיק, חלק מן הפעולות השונות בהן עורך הדין יכול לנקוט הן: הגשת בקשה לחקירת יכולת בהוצאה לפועל, הגשה של בקשה לאיחוד של כל התיקים, במידה וקיימים נגדכם עוד תיקים, עורך הדין יכול להגיש בקשה להסדר תשלומים או לעזור לכם לפתוח בהליך של פשיטת רגל. בחלק גדול מן המקרים כאשר חייבים פונים אל עורך דין לבקשת עזרה, העיקול אשר קיים על חשבון הבקשה מתבטל תוך מספר ימים. 

 

אם אין באפשרותכם לשכור את השירותים של עורך דין הוצאה לפועל, יש לכם את האפשרות לפנות אל עמותות שונות הקיימות בארץ ולבקש את עזרתם, אחת מן העמותות הללו נקראת "העמותה הישראלית לסיוע משפטי". 

אתם יכולים לערער על פסקי הדין של רשות ההוצאה לפועל, אך חשוב לזכור כי רק במקרים מסוימים קיימת האפשרות לערער על החלטות של רשות ההוצאה לפועל, אי לכך עליכם להגיש בראש ובראשונה בקשת ערעור במסגרת פרק הזמן הקבוע בחוק. 

 

כיצד בוחרים עורך דין מקצועי המתמחה בהוצאה לפועל?

כיום ניתן לראות עורכי דין רבים העוסקים בתחום ההוצאה לפועל, חלק גדול מן האנשים לא יודעים כיצד לבחור עורך דין מקצועי ואיכותי וכיצד הם יכולים לדעת כי עורך הדין בו הם בחרו הוא אכן עורך דין איכותי שיעזור להם להצליח בתיק. ריכזנו עבורכם מספר נקודות חשובות אליהן יש להתייחס בעת בחירת עורך דין הוצאה לפועל עתיד ללוות אתכם בתיק. 

 

  • ניסיון – לפני שאתם בוחרים בעורך הדין שילווה אתכם לאורך כל התיק שלכם, בדקו כמה ניסיון יש לעורך הדין. במידה ותמצאו עורך דין בעל ניסיון רב, הדבר אינו אומר כי הוא אכן טוב יותר מעורכי דין שיש להם פחות ניסיון ממנו, אך לא ניתן להתווכח על כך שניסיון הוא נושא חשוב מאוד בכל הנוגע לעריכת דין. 


  • תחום ההתמחות של עורך הדין – כל עורך דין הוא בעל התמחות בנושא מסוים, כמובן שהבחירה הטובה ביותר עבורכם תהיה עורך דין המתמחה בכל הנוגע להוצאה לפועל. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר