חייבים לי כסף ולא משלמים – מה ניתן לעשות בנידון?

תוכן עניינים

"חייבים לי כסף ולא משלמים" – את הטענה הזו שומעים לא פעם מאוכלוסיות של נושים שחייבים להם כסף, במקרים מסוימים מדובר בלקוחות שחייבים כסף ולא משלמים, במקרים אחרים בתשלומים פרטיים כמו מזונות, ויש גם מקרים חריגים לכלל בהם אדם אחד חייב כסף לאחר. נשאלת השאלה: כיצד פועלים במצב כזה?

למותר לציין כי רוב האוכלוסייה במדינת ישראל לא מבינה לעומק כיצד מתנהלים מול אותם הליכים ומהן ההשפעות של הליכי הוצאה לפועל על כל אחד מן הצדדים בסיפור – ובמאמר הבא ננסה להבהיר לכם יותר את הנושא בצורה הברורה ואנחנו מקווים, שזה יסייע לכם בהתמודדות עם חוסר הוודאות.

 

חשוב להבין שאם גם אתם חווים חוסר ודאות מסוים בנוגע לגביית החוב – זה לא סתם. בחלק מהמקרים, חובות כאלו יוגדרו לבסוף כ"חובות אבודים", אך לא כדאי למהר להכריז עליהם ככאלה. למידע נוסף קראו את המאמר שכתבנו בנושא.

למעשה היסטורית, ברוב המקרים שקורים, בעלי חוב אשר מחזיקים בפסק דין הפוסק לחבותם או שמא במסמך כספי מסוים המחייב אותם לשלם, נתקלים יום יום בבעיות המקשות עליהם לשלם את החוב. בואו נניח מקרה לדוגמה שבו החייב אינו מוכן להיפגש עם בעל החוב והוא בוחר להתחמק ממנו בדרך "אלגנטית" ללא הפסקה ולמשך תקופה ארוכה, כאן יש דילמה: האם זהו השלב המתאים לפנות לגביית חובות הוצאה לפועל?

שימו לב! בחלק גדול מהמקרים, הנושים פועלים מאוחר מדי – ואז החזרת החוב הופכת להיות קשה יותר ויותר.

 

חייבים לכם כסף? כך תבצעו גביית חובות מלקוחות בצורה אפקטיבית

ודאי כבר הבנתם שיש להתייחס לכל מקרה כזה בכובד ראש וברצינות מלאה – אמנם, ניתן להימנע ממקרים כאלו ראש באמצעות גביית תשלום מראש, אך על כך נרחיב אולי במאמרים הבאים.

במקרים בהם בעל החוב פועל בצורה לא נכונה בתיק כאשר חייבים לכם כסף מבלי שמשלמים, הדבר עשוי לגרום למצב בו בעל החוב מאבד את הזכות שלו לבצע גביית חובות, עבור החוב הכספי מהצד החייב. במקרים שבהם הצד החייב פועל בצורה לא נכונה בתיק, הדבר עשוי לגרום למצב שבו מוטלות סנקציות מטעם ההוצאה לפועל לרבות: צו המורה על עיכוב יציאה מהארץ, עיקול של נכסים שונים הנמצאים ברשות החייב, הטלה של סנקציות על חשבון הבנק של הצד החייב, במקרי קיצון החייב גם יכול להגיע למאסר בפועל. אלו הכלים בהם תשתמש ההוצאה לפועל כדי להחזיר את החוב שלכם.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

כשחייבים כסף ולא משלמים, מיהו בעל החוב בהליכי הוצאה לפועל?

בעל החוב בהליכי הוצאה לפועל הוא אדם שמחזיק בפסק דין כלשהו, חשבון מסוים, שיק מסוים או כל מסמך כלכלי אחר בו קיימת התחייבות כספית כלפיו. כאשר אדם מחזיק בידיו אחד מן המסמכים שציינו לפניכם הוא נחשב ל"זוכה" על פי ההגדרה של הוצאה לפועל אם הוא אינו יכול לגבות את הכסף שמגיע לו מן הצד החייב והאופציה האחרונה שקיימת בפניו היא לפנות אל רשות האכיפה והגבייה במטרה להגדיל את הלחץ על הצד החייב ולגרום לו לשלם את הכסף. שעה שנפתח התיק, זהו למעשה הרגע שבו למעשה מתחילים ההליכים של הוצאה לפועל מבחינתו של בעל החוב. 

ברגע שנפתח תיק כנגד חייב בהוצאה לפועל, הלשכה מחויבת לשלוח שלו אזהרה בה היא מתריעה בפני החייב כי נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל בגין חוב שהוא לא שילם. במקרים שבהם האדם החייב לא רוצה לשלם את הסכום הכספי לבעל החוב גם לאחר שקיבל את מכתב האזהרה מרשות הוצאה לפועל, הרשות מאפשרת לבעל החוב לבצע מספר פעולות שונות על מנת לגרום לצד החייב לשלם את הסכום הכספי. 

חלק מדרכי הפעולה שבהן יכול לנקוט בעל החוב על מנת לבצע גביית חובות מלקוחות (או בכלל) באופן אפקטיבי הן: עיקול של נכסים שונים, הטלת צו עיכוב יציאה מהארץ על הצד החייב, הטלת סנקציות מסוימות על חשבון הבנק של הצד החייב ולעיתים גם מאסר של החייב. יתרה מכך, בעל החוב יכול לדרוש ביצוע של חקירת יכולת נגד החייב. 

כאשר אנו מדברים על חקירת יכולת אנחנו למעשה מדברים על חקירה שמטרתה היא לבדוק האם החייב אכן נמצא במצב כלכלי שאינו מאפשר לו לפרוע את החוב שקיים נגדו או שמא הוא משקר. בנוסף על כך, ישנם מקרים בהם חקירות יכולת מובילות למצבים בהם הרשות להוצאה לפועל מחליטה על צו תשלומים מסוים על פיו מחויב הצד החייב בתיק לפעול, צו התשלומים נקבע בהתאם ליכולתו הכלכלית של הצד החייב. כך למעשה הוצאה לפועל מעניקה עזרה לבעל החוב בהחזרת הכסף אשר שייך לו. 

לעומת הליכים שונים של פשיטת רגל, הליכים של הוצאה לפועל לא גורמים להקטנה של החוב, אלא הם פורסים את החוב באופן שנותן לצד החייב אפשרות לפרוע אותו. כאשר התשלום של החוב הוא במסגרת של צו תשלומים, חובתו של הצד החייב הופכת להיות גדולה בכמה וכמה רמות, זאת מאחר שאם הצד החייב מפר את צו התשלומים הוא יכול להיכנס למאסר בפועל. 

 

איך עובד תהליך גביית חובות בהוצאה לפועל?

כאשר ה"מוצא האחרון" שעומד בפני בעל חוב הוא לפנות אל ההוצאה לפועל, מה שכדאי לו לעשות הוא לגשת אל הלשכה הקרובה אל ביתו ולהגיש בקשה לפתיחה של תיק הוצאה לפועל נגד החייב. כאשר רשות ההוצאה לפועל פותחת תיק כנגד חייב, היא שולחת לו מכתב שמתריע בפניו כי נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל ויש לו עד עשרים ימים לפרוע את החוב מהרגע שבו הוא קיבל את המכתב.
במקרים שבהם החייב אינו פורע את החוב ועברו עשרים ימים מהרגע שקיבל את המכתב, לבעל החוב יש את האפשרות לפעול כנגד החייב במספר דרכים שונות שיכולות להביא למצב בו חשבון הבנק של החייב מעוקל. אם הצד החייב אינו מוכן לפרוע את החוב וראש ההוצאה לפועל סבור כי נקיטה של הליכים משפטיים תעזור לסגור את התיק בצורה מהירה יותר, הוא יכול לפנות אל הסניף שבו מנוהל חשבון הבנק של החייב ולדווח למנהל של סניף הבנק שחשבון הבנק של האדם החייב נמצא כרגע תחת הליכי עיקול. 

לאחר עשרה ימים מהרגע בו סניף חשבון הבנק של החייב קיבל את ההודעה בנוגע לעיקול חשבון הבנק שלו, הוא צריך למסור להוצאה לפועל את כל המידע החיוני בקשר לחשבונו של החייב, חלק מהפרטים שסניף הבנק צריך למסור אל רשות ההוצאה לפועל הם: מידע בנוגע לתנועות האחרונות שהתקיימו בחשבון של החייב, במיוחד כאשר מדובר בסכום כספי גדול שיכול לעזור לפרוע את החוב שקיים נגד החייב, אילו סכומים כספיים מופקדים לחשבון ועוד. 

 

במקביל לכך, כדאי שתדעו

במקביל לביצוע הפעולות שציינו בפניכם, סניף הבנק של החייב יוצר עמו קשר ומדווח לו כי חשבונו נמצא כרגע בתהליכי עיקול. מאותו רגע בו סניף הבנק מודיע לחייב כי חשבונו נמצא תחת תהליכי עיקול, החייב לא יכול לבצע פעולות בחשבון שלו. לרשם ההוצאה לפועל יש את האפשרות לקבוע האם צריך להמשיך בהליכי גביית חוב ובמסגרת ההליכים להחליט על עיקול של כספים עתידיים.
עיקול חשבונו של הצד החייב נחשבת לפעולה בעלת השפעה משמעותית על התנהלותו הכלכלית של החייב. כתוצאה מעיקול חשבון הבנק החייב אינו יכול למשוך כספים מהחשבון, לבצע העברה בנקאית, נשללת מן החייב האפשרות לעשות שימוש בשיקים וכרטיסי אשראי שקשורים לחשבון המעוקל. 

המטרה העיקרית של עיקול חשבון בנק היא להימנע ממצבים עתידיים בהם הצד החייב נכנס לבעיות נוספות וכתוצאה מכך להליכי עיקול נוספים. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: