מתי ומאיזה סכום כדאי לגשת לתביעות קטנות?

תוכן עניינים

מהן תביעות קטנות ומדוע הן שימושיות? כל אחד ואחת מאיתנו עשויים למצוא את עצמנו חווים פגיעה מאדם אחר, קבוצת אנשים או שמא חברה/מוסד כזה או אחר שאינם מילאו את החובות שלהם או שאינם פעלו בצורה הוגנת ובשל כך נגרם לנו עוול מסוים. בחלק מן המקרים הסכסוך הוא בין שני צדדים שהם שווי ערך בכוחם כמו סכסוך בין אדם אחד לאדם אחר או סכסוך בין לקוח לנותן שירות מסוים. אולם במקרים אחרים הפגיעה מתבצעת על ידי ארגונים חזקים וגדולים אשר מנצלים את התמימות ואת חוסר היכולת של האדם בו הם פוגעים. 

 

בתי המשפט המוכרים והרגילים במדינת ישראל (בית המשפט העליון, בית המשפט המחוזי ובית משפט השלום) ידועים בתור בתי משפט אשר פועלים בצורה איטית וקפדנית שגורמת להליכים המשפטיים לארוך זמן רב – בלא מעט מקרים עוברות כמה וכמה שנים עד לרגע שבו מתקבל פסק דין. אולם, הדברים אינם כך בבית המשפט המיועד לכך. בתי משפט לתביעות קטנות קמו מתוך מטרה להעניק לכל אזרח במדינת ישראל את האפשרות להגיש תביעה כספית בסכומים נמוכים, בצורה פשוטה, ללא כל עיכוב מנהלי ובדרך יעילה, מהירה, קצרה וזולה. 

במאמר זה תוכלו למצוא מידע רלוונטי בכל הנוגע לתחום התביעות הקטנות במדינת ישראל. 

 

בית משפט לתביעות קטנות – על מה אנחנו מדברים?

אחד הדברים הייחודיים בבתי המשפט העוסקים בתביעות קטנות הוא שברוב המקרים התובע והנתבע הם אלו אשר מייצגים את עצמם במסגרת הדיונים. בתי משפט לתביעות קטנות הינם בתי משפט שלא פועלים בהתאם לסדרי הדין המוכרים והרגילים – דיון בבית משפט לתביעות קטנות מתקיים בצורה מהירה ובגמישות הרבה יותר גבוהה ביחס לתהליכים הנוקשים בהם מתנהלים תיקים בבתי משפט אחרים. 

במסגרת תביעות קטנות השופט אשר אחראי על התיק הוא זה שקובע את הסדר של הצגת הראיות והטענות של כל אחד מן הצדדים לפני הדיון ובמהלך הדיון, השופט מחליט על הדרך אשר נראית לו כדרך היעילה ביותר להכרעה נכונה וזריזה ככל הניתן. כמו כן לבתי המשפט העוסקים בתביעות קטנות יש את האפשרות לקבל ראיות שאינן נחשבות קבילות בבתי משפט אחרים. 

 

מאיזה סכום כדאי לגשת לתביעות קטנות?

לכל אדם פרטי במדינת ישראל יש את האפשרות להגיש תביעה בכל אחד מבתי המשפט לתביעות קטנות בישראל בסכום שאינו עולה על 36,400 שקלים. לא קיימת הגבלה על התאגדות של מספר תובעים יחד, כמו: אישה ובעל, מספר דיירים בבניין, כל עוד הם אינם תאגיד. לתאגידים אין את האפשרות להגיש תביעות קטנות, אך קיימת אפשרות להגיש תביעות קטנות נגדם. עוסקים מורשים אינם מוגדרים בתור תאגיד ובשל כך יש להם את האפשרות להגיש תביעות קטנות. 

תאגידים אשר נתבעים במסגרת תביעה קטנה יכולים להחזיר לתובע בתביעת נגד. 

בנוסף על כך יש אפשרות להגיש תביעה קטנה גם בנוגע לסכסוכים הנוגעים לצרכנות והענקת שירות כאשר השווי של נושא הסכסוך אינו גבוה יותר מ-36,400 שקלים. לצורך הדוגמא, החלפת מוצר, תיקון או שמא ביטול של עסקה, במידה שעלות המוצר, עלות תיקון המוצר או שמא סכום העסקה אותה תובעים לבטל אינם גבוהים מ-36,400 שקלים. 

 

כיצד מתנהל דיון בבית משפט לתביעות קטנות?

החוק במדינת ישראל קובע כי במסגרת דיונים בבתי משפט לתביעות קטנות התובעים והנתבעים הם אלו אשר מייצגים את עצמם ולא עורך דין מטעמם. ישנם מקרים ספציפיים בהם לבית המשפט יש את הרשות להתיר לצדדים ייצוג על ידי עורך דין. האיסור על ייצוג על ידי עורך דין תקף רק בנוגע להופעה במסגרת הדיון עצמו ולא בנוגע לכל התהליך. מכאן ניתן להבין כי התובעים והנתבעים בתביעות קטנות יכולים להיעזר בעורך דין, אולם ברוב המקרים לא קיים צורך בכך. 

טרם אתם מגישים תביעה קטנה אנו ממליצים לכם להתייחס לנקודות הבאות:

 

  • בדקו מהם הסיכויים שלכם לנצח בתביעה. 
  • אספו ראיות וחומר אותם תצרפו לכתב התביעה. 
  • גבשו עמדו והחליטו על גובה הסכום שאתם תובעים. 
  • נסו לפנות לצד השני מתוך מטרה להגיע להסדר מסוים ללא צורך בהליכים משפטיים. 
  • אתרו את הפרטים של הנתבע. 
  • הכינו את הטענות השונות שלכם בדפוס או שמא בכתב יד. 

 

הנתבעים במסגרת תביעות קטנות, אפילו אם מדובר בתאגידים, רשאים להגיש תביעת נגד אשר גם היא יכולה לעבור דיונים באחד מבתי המשפט לתביעות קטנות. 

 

אין אפשרות להגיש למעלה מחמש תביעות קטנות באותו בית משפט לתביעות קטנות במהלך ששנה. אם בית המשפט יגלה כי התובע אשר הגיש את התביעה כבר הגיש במהלך השנה למעלה מחמש תביעות קטנות באותו בית משפט, תתבצע העברה של התביעה לבית משפט השלום. 

 

מהם היתרונות של הגשת תביעות קטנות?

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע ליתרונות העיקריים של הגשת תביעות קטנות:

  • פרק הזמן אותו ממתינים עד לקיום הדיון וקבלת פסק הדין נחשב לקצר יחסית. 
  • סדר הבאת הטענות והראיות הוא פשוט יותר – במסגרת תביעות קטנות יש אפשרות להגיש ראיות שאינן קבילות בבתי משפט אחרים, בחלק מן המקרים עובדה זאת בלבד יכולה להוביל להכרעת המשפט. 
  • האגרה אותה יש לשלם בעקבות הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות נמוכה הרבה יותר מן האגרה אותה יש לשלם בבית משפט השלום. 
  • יש אפשרות לנצח את המשפט גם אם הנתבע בחר שלא להגיש כתב הגנה. 
  • לא קיימת חובה להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי מאחר שיש אפשרות להתנהל בצורה עצמאית. 

 

היכן ניתן להגיש תביעה קטנה?

יש אפשרות להגיש תביעות קטנות ברשת האינטרנטית באמצעות טופס מקוון המיועד להגשת תביעות קטנות. ברוב המקרים התובעים בתביעות קטנות מעדיפים להגיש תביעה לבית המשפט שנמצא בקרבת אזור המגורים שלהם, אך למרות זאת עליהם לעקוב אחר הכללים אשר קובעים מהם המקומות בהם יש אפשרות להגיש תביעות קטנות. יש אפשרות להגיש תביעות קטנות בכל אחד מבתי המשפט שבאזור השיפוט שלהם ניתן למצוא לפחות מקום אחד מן המקומות הבאים:

  • מקום המגורים או מקום עבודתו של האדם אותו תובעים. 
  • המקום שבו התבצעה העסקה או שמא המקום שבו נחתם החוזה.
  • המקום שבו הייתה אמורה להתקיים ההתחייבות. 
  • המקום שבו היה עתיד להימסר או שמא המקום שבו נמסר המוצר או השירות. 
  • המקום שבו התקיים המחדל או שמא המעשה בגינו הוגשה התביעה. לצורך הדוגמא: אם התרחשה תאונת דרכים בחיפה והתובע גר בנתניה, לתובע יש אפשרות להגיש תביעה בחיפה. 

 

מה אומרות הפסיקות בתחום?

במסגרת פסיקות שונות אשר ניתנו במהלך השנים בבתי המשפט לתביעות קטנות הפזורים ברחבי הארץ, הגיע בית המשפט לקביעה האומרת כי במקרים שבהם בוצעה התקשרות ראשונית מרחוק בין הצדדים אשר לוקחים חלק בתביעה, במקרים שבהם האדם שמקבל את השירות או שמא רוכש את המוצר לא מגיע פיזית אל בית העסק על מנת לבצע את הרכישה או במקרים שבהם בוצעה התקשרות בעקבות פרסומים של הצד הנתבע בערוצי תקשורת שונים, הרי שתחום השיפוט הוא כל הארץ ובעקבות כך יש אפשרות להגיש תביעה בכל אחד מבתי המשפט לתביעות קטנות הקיימים בארץ. 

בלא מעט מקרים בית המשפט קבע כי בתי עסק אשר משווקים את עצמם בכל רחבי המדינה על ידי שימוש באינטרנט או בטלפון, לא יכולים לדרוש כי הדיונים המשפטיים הנוגעים אליהם יתקיימו בבית משפט ספציפי. מכאן ניתן להבין כי צרכנים התובעים בתי עסק במקרים מהסוג הזה יכולים להגיש תביעה קטנה בכל אחד מבתי המשפט לתביעות קטנות הקיימים בארץ. 

 

סכום התביעה במסגרת תביעות קטנות

ניתן להגיש תביעות בבית המשפט לתביעות קטנות עד לגובה של 36,400 שקלים. אם אתם מעוניינים לתבוע סכום כסף גדול יותר, ככל הנראה שיהיה עליכם להגיש תביעה לבית משפט השלום. אך חשוב לזכור כי לתביעות אלו יש מספר יתרונות בולטים ביחס לתביעות רגילות ובשל כך בחלק מן המקרים מעדיפים התובעים להוזיל את סכום התביעה שלהם על מנת שתהיה להם אפשרות להגיש את התביעה באחד מבתי המשפט לתביעות קטנות. במקרים מהסוג הזה למגיש התביעה יש את האפשרות להוסיף בתיאור התביעה את גובה הפיצוי המקורי ולציין שהוא מפחית את סכום התביעה ל-36,400 על מנת להגיש את התביעה בתור תביעה קטנה. 

 

מהי הדרך להגשת תביעות קטנות?

כיום יש אפשרות להגיש תביעות קטנות על ידי טופס מקוון המיועד להגשת תביעות קטנות, במסגרת מילוי הטופס תידרשו למלא פרטים הנוגעים לתובע או לתובעים, לנתבע או לנתבעים (יש אפשרות להגיש תביעות גם אם לא קיימים כל הפרטים על הצד הנתבע), פרטים הנוגעים לתביעה עצמה, כמו כן יהיה עליכם לצרף קבצים התומכים בטענות שלכם. 

מעבר לכך יש להוסיף גם העתקים של המסמכים שעליהם אתם מבססים את התביעה. יש אפשרות להוסיף גם קבצים בהם מתועדות שיחות, אירועים וכן הלאה. 

חשוב מאוד לנסח את כתב התביעה בצורה מובנת ולציין את העובדות והטענות שרלוונטיות לתביעה. 

 

על הצד התובע לפרט בכתב התביעה את הנזקים השונים אשר נגרמו לו, את ההוצאות הכספיות בעקבות המקרה וכל סכום כספי נוסף שנוגע לתביעה, תוך כדי תמיכה מקסימלית בראיות. לצורך הדוגמא, אם הצד התובע דורש לקבל פיצויים בעקבות הפסד של יום עבודה, יהיה עליו לצרף לכתב התביעה תלוש משכורת כדי להעיד על שווי יום העבודה שלו. 

 

במקרים שבהם התביעה נוגעת לתאונת דרכים התובע נדרש לצרף את המסמכים הבאים:

  • צילומים של כלי הרכב ושל הפגיעה. 
  • חוות דעת שהתקבלה משמאי מקצועי או שמא הצעת מחיר שהתקבלה ממוסך מורשה בנוגע לתיקון הנזק. 
  • תיאור של המקום שבו התרחשה התאונה ושל מהלך התאונה. במקרים שבהם המשטרה פותחת תיק בנוגע לתאונה, יש לציין את פרטי התיק ולהוסיף פירוט בנוגע למצבו של התיק – אם התיק נמצא בדיון בבית המשפט לענייני תעבורה, יש לצרף גם את כתב האישום ואת פסק הדין. 

 

במסגרת כתב התביעה על הצד התובע לציין את מספר תעודת הזהות שלו, השם המלא שלו, מספר הטלפון שלו וכתובת המגורים שלו. יש לוודא כי הצד הנתבע הינו אישיות משפטית. 

במקרים שבהם מדובר בחברה חשוב להוסיף את שמה המלא של החברה ואת מספרה של החברה. 

במקרים שבהם מדובר בבעלים של עסק כלשהו יש לציין את שמו המלא של בעל העסק ואת מספר העוסק שלו. 

יש אפשרות לתבוע מספר נתבעים בתביעה אחת. אם אתם לא בטוחים מהו הסכום אותו יש לתבוע מכל נתבע אנו ממליצים לכם לציין את כלל הנתבעים ואת סכום הכסף הכולל על מנת שבית המשפט יקבע בכמה לחייב כל אחד מן הנתבעים. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא נזיקין ליטיגציה

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: