עורך דין לדיני נזיקין | כך תבחרו את עורך הדין הנכון לכם

תוכן עניינים

כאשר אנו מדברים על תביעות נזיקין אנחנו למעשה מדברים על תביעות אשר מוגשות על ידי בן אדם בעקבות נזק שנגרם לגוף שלו או לרכוש שלו, אותו אדם רוצה לקבל פיצוי כספי בשל הנזק שנגרם לו, את הפיצוי עליו לקבל מהאדם אשר אחראי לנזק שנגרם לו. כך למשל, רופא שפעל ברשלנות במהלך טיפול רפואי וגרם נזק לגופו של המטופל יכול לקבל תביעת נזיקין המוגשת נגדו בשל רשלנות רפואית. 

אם רכב כלשהו פגע בהולך רגל וגרם לו לנכות מסוימת, הולך הרגל הנפגע יכול להגיש תביעת נזיקין כנגד אותו אדם שפגע בו, גם תביעה המוגשת עקב תאונה שקרתה במהלך העבודה וגרמה לנזק גופני לעובד נחשבת לתביעת נזיקין. 

במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי בנוגע לתביעות נזיקין וחשיבותו של עורך דין לדיני נזיקין בהליך התביעה. 

עורך דין לדיני נזיקין: הוכחת הנזק בתביעות נזיקין

כדי שלצד התובע בבית המשפט תהיה אפשרות להוכיח כי באמת נגרם לו נזק ממשי על ידי הצד הנתבע, הצד התובע צריך לאסוף כמה שיותר ראיות ועדויות שונות, הצד התובע יכול להשתמש במסמכים רפואיים, בתמונות של המקום בו קרתה התאונה, בעדויות של אנשים אשר היו במקום בזמן הפגיעה וכו'. 

בשונה מן החוק הפלילי במדינת ישראל אשר בו הצד התובע חייב להוכיח כי הצד הנתבע אשם מעבר לכל ספק סביר, כאשר מדובר בתביעות בגין נזיקין הדבר לא כך, מספיק שהצד התובע ישכנע את בית המשפט כי הוא צודק ב-51% והתביעה שלו תתקבל. 

 



 

מהן ההוצאות של הצד התובע בתביעה עם עורך דין לדיני נזיקין?

שכר הטרחה אותו מקבל עורך דין מן הצד התובע נקבע בהתאם לגודל הפיצויים שמקבל הצד התובע בסוף המשפט. מעבר לכך, ההוצאה המשמעותית ביותר של הצד התובע בתביעת נזיקין היא ברוב המקרים תשלום על אגרת בית המשפט אשר עולה כמה מאות שקלים. בחלק מן המקרים, כדי שהצד התובע יצליח לשכנע את בית המשפט כי הוא אכן דובר אמת, הוא מציג בפניהם חוות דעת מקצועית. 

כך למשל חוות דעת רפואית אשר מוגשת במהלך תביעה בגין רשלנות רפואית היא למעשה מסמך משפטי אותו כתב רופא מומחה, המטרה של חוות דעת רפואית היא להסביר לבית המשפט מה קרה במהלך הרשלנות הרפואית, לאמוד לפי אחוזי נכות את הנזק של המטופל ולהסביר את הקשר בין הרשלנות הרפואית לבין הנזק שנגרם לצד התובע. העלות של חוות דעת רפואית עשויה להגיע ל-8,500 שקלים ואפילו יותר מכך. 

במידה והמשפט נגמר כאשר הצד התובע הוא זה שזכה במשפט, בית המשפט יחייב את הצד הנתבע במשפט לשלם לאיש המקצוע על חוות הדעת שכתב. איש המקצוע אשר כותב את חוות הדעת משתנה בהתאם לסוג תביעת הנזיקין. 

 

הסעדים השונים בתביעת נזיקין

הסעד הבולט ביותר במהלך תביעת נזיקין הוא הפיצוי הכספי, המטרה של הפיצוי הכספי היא להחזיר את הצד התובע למצב בו הוא היה לפני שנגרם לו נזק. גובה הפיצויים נקבע בהתאם לראשי נזק, ראשי הנזק מחולקים לשתי קבוצות עיקריות:

 

  • ראשי נזק לא ממוניים – כאשר אנו מדברים על נזק לא ממוני אנחנו למעשה מדברים על נזק שאינו בא לידי ביטוי במחסור כלכלי או במחסור של משהו פיזי, נזק לא ממוני יכול להיות סבל לאחר הפגיעה, כאבים עזים לאחר הפגיעה ועוד. 
  • ראשי נזק ממוניים – כאשר אנו מדברים על נזק ממוני אנחנו למעשה מדברים על הפסדים של משכורות בעתיד ובעבר, כמו כן גם הוצאות שונות בעתיד ובעבר נחשבות לנזק ממוני, כך למשל הוצאות על טיפולים רפואיים נחשבות לנזק ממוני. נזק ממוני הוא נזק שניתן לאמוד אותו והוא בא לידי ביטוי במחסור כלכלי. 

 

מהו ההבדל העיקרי בין משפט פלילי לבין דיני נזיקין

מטרתו העיקרית והבולטת ביותר של המשפט הפלילי היא קודם כל הרתעה, ענישה ושיקום של הנאשם, לעומת זאת כאשר מדובר בדיני נזיקין מרבית תשומת הלב מופנית אל הצד הנפגע בסיפור ולא אל הצד הפוגע, הכוונה היא לצד התובע ולנזק שנגרם לו כתוצאה מהפגיעה. בחלק מן המקרים משפט פלילי יכול להיגמר כאשר חירותו של הנאשם נשללת, לעומת זאת כאשר מדובר בדיני נזיקין ברוב המקרים העונש יהיה פיצוי כספי לצד התובע. 

לעיתים רחוקות מאוד בית המשפט יעניש את הצד הנתבע במהלך תביעת נזיקין, הכוונה היא לעונש של ממש ולא לפיצוי כספי. מטרתו של העונש במהלך תביעת דיני נזיקין היא להרתיע את הצד הנתבע בתביעה כדי שלא יחזור על אותה טעות שביצע פעם נוספת. 

 

פנייה אל טיפול רפואי בהקדם האפשרי

במידה ונפגעתם במהלך תאונת דרכים, תאונת עבודה או כל תאונה אחרת שנחשבת לדיני נזיקין, עליכם לפנות בהקדם האפשרי אל כל מוסד רפואי כזה או אחר על מנת לקבל טיפול רפואי. ישנה חשיבות רבה לכך שהפנייה למוסד הרפואי תעשה קרוב ככל האפשר למועד של התאונה, כך יהיה קל יותר להוכיח כי קיים קשר ישיר וסיבתי בין הנזק שנגרם לבין התאונה. בנוסף על כך, יש לציין בפני המטפל את הסיבות לתאונה ולבדוק כי הוא אכן כותב את הדברים שנאמרים לו בתוך התיק הרפואי שלכם בצורה ברורה ומדויקת. 

 

תיעוד מלא

אם נפגעתם במהלך תאונת דרכים או במהלך תאונת עבודה, חשוב מאוד לבצע תיעוד לכל הבדיקות הרפואיות שאתם עוברים ולכל הטיפולים הרפואיים שאתם עוברים, כמו כן אנו ממליצים לכם לשמור את כל הקבלות השונות אשר נוגעות להוצאות רפואיות בעקבות הפגיעה שחוויתם בתאונה. 

 

העברת דיווח למעסיק שלכם

אם מדובר בפגיעה שקרתה עקב תאונת עבודה, חשוב מאוד לדווח למעסיק שלכם על התאונה בהקדם האפשרי. המעסיק צריך למלא עבורכם טופס שאותו אתם תעבירו לביטוח לאומי. 

 

דיווח על התאונה למשטרת ישראל

במידה ומדובר בתאונת דרכים, עליכם להגיע אל תחנת המשטרה ולספר על כל מהלך התאונה. יהיה עליכם לספר למשטרה מתי ואיפה קרתה התאונה, להעביר למשטרה את כל הפרטים של האנשים ושל הרכבים אשר לקחו חלק בתאונה. כל הפרטים שתעבירו למשטרה יכתבו על גבי טופס שנקרא "אישור משטרה". מדובר בטופס בעל חשיבות רבה בהליך התביעה.

 

נסו לאתר כמה שיותר עדים

לא משנה אם מדובר בתאונת דרכים או אם מדובר בתאונת עבודה, בשני המקרים חשוב מאוד לבדוק האם קיימים עדים שראו את התאונה, במידה ומצאתם כאלה שמרו את הפרטים האישיים שלהם ופרטי איש הקשר שלהם. העדות שלהם יכולה להיות מועילה מאוד במהלך התביעה שעתידה להתנהל בבית המשפט. 

 

עורך דין לדיני נזיקין: צילום של המקום בו התרחשה התאונה

במידה ונפגעתם בתאונת עבודה או תאונת דרכים, חשוב מאוד לצלם את המקום בו קרתה התאונה, השתדלו לתעד כמה שיותר במדויק את הסיבות לתאונה, השתדלו לעשות זאת כמה שיותר קרוב למועד התאונה עצמה. 

 

התייחסו לדרך בה אתם מציגים את הסיבות לתאונה

נקודה זו מתייחסת בעיקר לשיחה עם חוקרים חיצוניים. אנו ממליצים לכם לא לדבר עם חוקרים חיצוניים ישלחו אליכם מטעמה של חברת הביטוח או מטעם ביטוח לאומי לפני שאתם עורכים שיחת התייעצות עם עורך דין. כל דבר שתאמרו לחוקרים, הדרך שבה תציגו את הדברים והדרך שבה החוקרים יתעדו את הדברים שאתם אומרים, כל אלו יהיו בעלי השפעה רבה בהליך המשפטי, לכן כדאי מאוד שהדברים שאתם אומרים יהיו תואמים לדרך בה תרצו להציג את הדברים בבית המשפט. 

 

נצלו את הפיצויים ככל האפשר באמצעות עורך דין נזיקין

במידה ונפגעתם במהלך תאונת עבודה או במהלך תאונת דרכים אשר נחשבת לתאונת עבודה, אתם זכאים לקבל פיצויים מביטוח לאומי, זאת במידה והוא מכיר בתאונה שעברתם כתאונת עבודה. בנוסף על כך, אנו ממליצים לכם לבדוק האם אתם חלק מפוליסת ביטוח פרטית, פוליסת ביטוח פרטית תעניק לכם פיצוי כספי נוסף עקב הנזק שנגרם לכם. המלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין שיעזור לכם לממש את כל הזכויות שלכם ואת כל הפיצויים שמגיעים לכם. 

 

בראש ובראשונה מצו את הזכויות שלכם בביטוח לאומי

במקרים של תאונות עבודה ושל תאונות דרכים הנחשבות לתאונות עבודה, אתם זכאים לקבל פיצויים מביטוח לאומי. כדי שביטוח לאומי יכיר בתאונה שלכם עליכם להגיש לו את הטפסים המתאימים כאשר הם חתומים על ידי המעסיק שלכם. 

במידה והמוסד לביטוח לאומי יכיר בתאונה שלכם בתור תאונת עבודה, הוא ישלם לכם דמי פגיעה בעבור ההפסדים הכספיים שאתם חווים כתוצאה מכך שאתם לא יכולים לעבוד. הסכום הכספי אותו משלם ביטוח לאומי עבור כל יום מחלה הוא 75% מהמשכורת שלכם ברבע השנה שקדמה לתאונה שעברתם. 

חשוב מאוד להגיש את התביעה שלכם לדמי פגיעה בהקדם האפשרי, במידה ותעבור שנה מהיום בו קרתה התאונה ועדיין לא הגשתם תביעה, קיים סיכוי כי אתם תאבדו את הזכאות שלכם לדמי פגיעה. 

בנוסף על כך, אם הנזק שנגרם הוא נזק משמעותי, אתם יכולים להגיש לביטוח לאומי בקשה לקביעת אחוזי נכות, קביעת אחוזי הנכות של הנפגע מתבצעת על ידי ועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי. לוועדה יש את האפשרות לקבוע נכות זמנית או נכות קבועה, הקביעה נעשית בהתאם לחומרת הנזק של הנפגע. 

אחוזי הנכות שנקבעים משפיעים על גובה הפיצויים שעתיד לקבל הנפגע. 

 

חשיבותו של עורך דין לדיני נזיקין בתהליך

בחלק גדול מן המקרים זה נראה כי הניצחון בתביעה הוא כמעט ודאי וזאת בשל הנסיבות שהובילו לתאונה ולנזק, בדיוק בשל כך ניתן לראות מקרים רבים בהם הצד התובע בוחר שלא להיעזר בשירותיו של עורך דין לדיני נזיקין במהלך תביעת נזיקין. מדובר בטעות רצינית שעלולה להוביל במקרה הטוב למצב בו הצד התובע לא מקבל את כל הפיצויים המגיעים לו, במקרה הרע תביעת הנזיקין נדחית על ידי בית המשפט. 

אנשים רבים אינם יודעים כי יש להם את האפשרות לתבוע מספר גופים בו זמנית ובאופן הזה לקבל כמות גדולה של פיצויים במקביל, במקום זאת קיימים אנשים אשר מגישים תביעות ללא כל סיכוי ומבלי לערוך שיחת ייעוץ מקצועית לפני, שיחה שיכולה לחסוך להם זמן יקר וכסף רב. 

דיני נזיקין הוא תחום מורכב וגדול מאוד, בשל כך אם אתם חושבים כי יש לכם את האפשרות להגיש תביעת נזיקין מכל סיבה כזו או אחרת, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להזמין את שירותיו של עורך דין מקצועי לדיני נזיקין ולערוך איתו שיחת ייעוץ שבמהלכה הוא יעזור לכם להבין מי נגד מי, מה עליכם לעשות כדי להתכונן להליך התביעה והאם התביעה שלכם באמת שווה משהו או שמא אין טעם לגשת איתה אל בית המשפט. 

 


 

*המידע המוצג לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/ליווי משפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא נזיקין ליטיגציה

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: